Bij desocialmediatraining.nl merken we dat organisaties in de zorg bezig zijn om zich via sociale media meer te profileren. Als we hier praten over de zorg, gaat het niet alleen over de gezondheidszorg, maar ook de ouderen- en jeugdzorg. Het zijn allemaal organisaties die over een schat aan kennis en ervaring beschikken, maar worstelen met de manier waarop ze dit kunnen delen. De privacy van cliënten staat voorop, waardoor het delen van casuïstiek gevoelig ligt. En hoe maak je van alle professionele kennis interessante, leesbare content? Welke kanalen kies je om je doelgroepen te bereiken? Wie zijn die doelgroepen eigenlijk?
Het belang van online zichtbaarheid
Een goede online performance kan een organisatie helpen. Zo kan je met online informatievoorziening en voorlichting voorzien in de eerste kennisbehoefte van je cliënten. Daarnaast zorgt het voor meer waardering van de expertisestatus van je organisatie. En als je de gehele organisatie verantwoordelijk maakt voor het leveren van content, draagt het bij aan de ontwikkeling van een open kennisorganisatie. Je ziet vaak dat content marketing en PR bij een communicatieafdeling wordt belegd, maar beter is het om het breed in de organisatie uit te zetten.
Strategisch inzetten van LinkedIn
Een van de kanalen binnen het veld van sociale media, is LinkedIn. Je kan het op persoonlijk en op organisatieniveau inzetten. En dat is slechts een van de vele keuzes die je moet maken. Vandaar dat het verstandig is om een plan te maken, die je opneemt in je communicatiebeleid. Daarin beantwoord je vragen als de manier waarop je content deelt: als een UPDATE of via je EEN ARTIKEL SCHRIJVEN op je persoonlijke pagina. Wellicht wil je via LinkedIn vooral deelnemen aan discussies binnen de verschillende groepen die gerelateerd zijn aan je branche. Of wil je met de pagina van je organisatie (BEDRIJFSPAGINA) zoveel mogelijk volgers krijgen, zodat je daar vervolgens je informatie kan delen. Zonder doel en een plan om dit te bereiken, heeft het als organisatie niet veel zin om sociale media in te zetten. Doe je het wel goed, dan kan LinkedIn bijvoorbeeld ook een prima middel zijn om nieuw personeel te werven.
In company trainingen
Intussen hebben verschillende trainers van desocialmediatraining.nl trainingen en workshops verzorgd bij bedrijven en instellingen die actief zijn in de zorg. Wat elke keer opvalt is de grote betrokkenheid van de mensen bij hun werk. Zodra mensen over hun werk gaan praten, worden ze enthousiast. Ze hebben tal van voorbeelden uit de praktijk, waarmee ze laten zien wat er goed gaat in de zorg en waar de verbeterpunten liggen. Tijdens de trainingen leren ze hoe ze die waardevolle kennis uit de praktijk kunnen verwerken tot boeiende content op sociale media. Er gaat een wereld voor ze open als ze zien wat er allemaal mogelijk is met LinkedIn en hoe je daar je voordeel mee kan doen. De kennis en ervaring die ik zelf heb opgedaan in de gezondheidszorg, gebruik ik om met inspirerende voorbeelden het enthousiasme van de deelnemers verder te vergroten.
Ken je organisaties in de (gezondheids)zorg die zich hierin zullen herkennen, dan kom ik daar graag mee in contact. Ik wil graag kennis me ze maken om te zien hoe wij praktische kennis van sociale media aan de organisatie kunnen toevoegen. Contact opnemen kan met Judith de Pagter via info@judithdepagter.nl