Op het moment dat ik tijdens een training, workshop of strategisch overleg vraag welk doel iemand heeft met LinkedIn, is de reactie vaak een wat glazige blik, gevolgd door de vraag: wat bedoel je? De meeste mensen breiden hun netwerk online uit door te linken met mensen die ze hebben ontmoet of door uitnodigingen van anderen te accepteren. Herkenbaar? Dan wordt het tijd dat je het anders gaat aanpakken!
Wat zijn je professionele doelen?
De eerste vraag is wat je professionele doelen zijn. Voor de één is dat het vinden van een nieuwe baan en voor de ander kan het aanboren van een andere markt prioriteit hebben. Misschien ben je van plan om te verhuizen en wil je via LinkedIn alvast contacten leggen in je toekomstige regio. Meestal kan je een onderscheid maken tussen korte termijn doelen en doelen voor de langere termijn. Probeer ze zo concreet mogelijk te maken. Maar wat je doel ook is; je kan LinkedIn inzetten als een van de middelen om dat doel te bereiken.
Je hoeft niet iedereen te kennen op LinkedIn
Zo, nu je je doelen helder voor ogen hebt, kan je beginnen met een lijstje van personen, bedrijven en branches die voor jou interessant zijn. Vervolgens kan je kijken of in de tweedegraads contacten die mensen, bedrijven en organisaties zijn vertegenwoordigd. Dat doe je met ZOEKEN-PERSONEN-GEAVANCEERD. Dát zijn de personen met wie je je netwerk meteen kan uitbreiden. Een leuke bijkomstigheid is dat je meteen weer een waardevol contactmoment kan creëren met je eerstegraads contactpersoon die deze tweedegraads persoon in zijn of haar netwerk heeft. Een andere mogelijkheid om gericht je netwerk uit te breiden, zijn de verschillende groepen op LinkedIn. Sluit je aan, volg de discussies en zoek de mensen op die voor jou interessant kunnen zijn. En die hoef je niet allemaal persoonlijk te kennen. Overigens kun je aan iemand uit dezelfde groep gewoon een bericht sturen zonder dat je gelinked hoeft te zijn. Dat kun je altijd daarna nog doen
Wil je meer weten over het gericht netwerken via LinkedIn, meld je dan aan voor de workshop Strategisch gebruik van LinkedIn op 31 augustus van 14.00 tot 17.00 uur.