LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Wie zitten er in jouw online theater?

Ik vind het heerlijk om aan het einde van een doordeweekse avond om 22.00 uur nog even een uurtje naar RTL te kijken naar Beau of Jinek. Even ontspannen de dag afsluiten.

Woensdag 28 april was SERA te gast bij Beau. Ik kende haar niet. Een jonge zangeres die zichzelf had leren zingen in de auto. Als het goed genoeg was zette ze dat online via Instagram. Onder de vele volgers die ze daar inmiddels had, bevond zich ook Justin Bieber. SERA is groot fan van Justin vertelde ze aan Beau. Op een dag had ze aangekondigd een live stream via Instagram te doen en daar was Justin Bieber bij. Meteen daarna had ze een uitnodiging te pakken om met Justin te gaan zingen. Nu staat ze op grote poppodia en maakt ze furore. Mooi verhaal.

Maar zo kan het gaan met social media. In alle social media gaat het om delen van content met je volgers. Zie het alsof je in een theater staat en de zaal is goed gevuld met jouw fans. Zij gaan weer over jou communiceren in hun netwerk. Of je dat nu doet via Instagram, Facebook of LinkedIn, het principe is hetzelfde.

Ik beperk mij even tot LinkedIn, waar ik het meeste van weet en ook al 13 jaar les in geef. Je kunt jouw verhalen op LinkedIn kwijt in een bijdrage of via een artikel of zelfs een nieuwsbrief aan je abonnées.

Wat ik vaak zie gebeuren bij mijn cursisten is dat ze niet goed in de gaten hebben met wie ze zijn gelinked. Mijn advies: denk altijd na over wie de ontvangers zijn van jouw boodschap. Als dat niet aansluit dan komt jouw boodschap ook niet aan. Of je bent net begonnen en hebt nog niet zoveel connecties in LinkedIn. Dan komt het bij te weinig mensen terecht en is het effect dus ook niet groot.

Of wat ook veel gebeurt, is dat er wel een profiel is en ook een publiek, maar niet te kennis om zichtbaar te worden. Dan zit het publiek klaar in de zaal, maar het gordijn blijft dicht.

En dan spelen de algoritmes ook nog mee bij de verspreiding van jouw boodschap. Het is al jaren zo dat lang niet alle content die jij plaatst bij al jouw volgers terecht komt.

Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken om via LinkedIn effectief en succesvol te communiceren. Wil je daar meer over weten dan is wellicht de cursus LinkedIn Zakelijk Toepassen van A tot Z op 25 mei 2023 van 10.00 tot 16.30 uur in Soest iets voor jou. Naast 2x 3 uur LinkedIn training waarbij je alle ins en outs leert, is er ook veel extra’s: een professionele fotoshoot, een heerlijke gezonde lunch, twee belangwekkende marketingboeken die je mee naar huis mag nemen en een handleiding LinkedIn als naslagwerk. Kijk op deze link voor alle details.

Misschien zie ik je daar!