Het zal je gebeuren dat je ruim 25 jaar lekker hebt gewerkt bij een bedrijf en het daar ineens begint te rommelen. Het is geen ondenkbare situatie. Ik heb onlangs training gegeven voor medewerkers die in een sector zitten waarin het al tijden onrustig is. Er spelen overnames en reorganisaties en ook de werknemers waar ik de training aan mocht geven, waren er niet gerust op dat ze nog tien jaar verder zouden kunnen bij hun huidige werkgever. Maar wat doe je dan? Want je loyaliteit zit je in de weg. Je bedrijf is al die jaren goed voor je geweest, dus je gaat niet zomaar in het wilde weg solliciteren. LinkedIn kan je helpen.
Breng je CV op orde
Je mag je LinkedIn profiel beschouwen als je online CV en als je het handig aanpakt, is het een open sollicitatie die continu beschikbaar is. Professionals die al tientallen jaren bij dezelfde werkgever hebben gewerkt, vinden het vaak lastig om een aantrekkelijk CV op te stellen. Ik geef ze dan de tip om hun carrière in kleine stukjes te hakken. Want natuurlijk heb je niet al die jaren hetzelfde gedaan. Dus begin bij het begin en beschrijf bij alle verschillende functies wat je taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren. Ga vervolgens na welke trainingen, cursussen en opleidingen je in al die tijd hebt gevolgd. Met welke software heb je gewerkt? En als je aan projecten hebt gewerkt, welke waren dat dan. Wat was je rol? Wat was het resultaat. Op die manier laat je potentiële werkgevers zien wat je in je mars hebt en dat je niet op je lauweren hebt gerust.
Laat zien wat je zoekt
Headhunters en recruiters struinen dagelijks LinkedIn af op zoek naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures of stille opdrachten. Ze doen dat onder meer met behulp van zoekwoorden. Dat betekent voor jou dat je ervoor moet zorgen dat de namen van de functies die jij ambieert, voorkomen in de titel van je LinkedIn profiel. Wil je een leidinggevende functie, dan zorg je dat je het woord manager gebruikt. Heb je de voorkeur voor een bepaalde branche, dan is het ook slim om dat te vermelden, bijvoorbeeld Manager ICT of Retail Manager. Op die manier werk je aan de online marketing van jezelf en zorg je ervoor dat je iets te kiezen hebt in plaats van lijdzaam toe te zien hoe anderen over je lot beslissen.
Wil je meer handige tips?
Er valt nog veel meer te vertellen over wat je kan doen om meer online aandacht te krijgen voor je ambities. Een aantal van die tips vind je op de website van delinkedintraining.nl. Heb je dan nog steeds niet genoeg, neem dan gerust contact met mij op. Ik wens je alvast heel veel succes met het versterken van je profiel op LinkedIn!