In de afgelopen twee weken heb ik zeven LinkedIn trainingen mogen geven voor heel diverse doelgroepen. Bij werkgevers, voor zelfstandig ondernemers en voor werkzoekenden.
Elke keer als het onderwerp hashtag voorbij komt en ik de vraag stel: ‘Wie weet wat een hashtag doet in LinkedIn?’ blijft het stil of er komt een aarzelend antwoord dat een deel van het verhaal vertelt.
Ik leg het altijd als volgt uit in mijn trainingen:
- Een hashtag staat voor een woord en wordt enerzijds gebruikt om content over dat onderwerp samen te brengen in - zo noem ik dat altijd - ‘een contentbubbel’ waar je als lid van LinkedIn volger van kunt zijn.
- In die ‘contentbubbel’ zijn mensen volger die belangstelling hebben voor dit onderwerp. Dat kunnen ondernemers zijn die diensten leveren op dit onderwerp, werknemers die bij een bedrijf werken en die bekend zijn met dit onderwerp, bedrijven die via hun bedrijfspagina reclame maken en hun advertentie in die hashtag plaatsen.
- Het voordeel van het gebruiken van een hashtag is dat jouw communicatie ook in die contentbubbel wordt geplaatst en potentieel gezien wordt bij de volgers van deze hashtag. Dat kunnen heel andere mensen zijn dan die in jouw netwerk zitten. Dus dat kan heel interessant zijn.
Gebruik je Nederlandse of Internationale hashtags?
Dat hangt er maar vanaf. De Nederlandse hashtag is pas relatief kort geleden in LinkedIn gestart. Sommige hashtags doen het goed en andere blijven erg achter.
Een internationale hashtag (in het Engels bijvoorbeeld) staat al veel langer op LinkedIn. Een voorbeeld dat ik vaak in mijn training gebruik:
#socialmedia heeft 19,5 miljoen volgers
#socialemedia heeft bijna 10.000 volgers.
Welke gebruik je dan? Ik leg altijd uit ‘waar doe je zaken mee? In Nederland of internationaal?’ Is het antwoord Nederland, neem dan de Nederlandse #’s.
Het is uiteraard zo dat je content via de internationale #’s via Google Translate kunt lezen in het Nederlands.
Om in een # met 19,5 miljoen mensen nog op te vallen, is ook iets om over na te denken.
Hoeveel #’s kun je op LinkedIn plaatsen?
Gebruikelijk is om in LinkedIn 3 tot 7 hashtags per bijdrage te plaatsen. Dat doe je altijd in een bijdrage en dan in de allerlaatste regel van je content na een extra enter.
Niet elke LinkedIn gebruiker is gewend om zoals in X (voormalig Twitter) steeds woorden voorafgegaan door #’s te lezen.
Hoe kom je aan de juiste #’s?
Twee tips:
- Denk in doelmarkten: ‘Wie in welke functie of welke branche zijn geïnteresseerd in deze content?’
Voorbeeld: Dit artikel dat over hashtags gaat, zou gelezen kunnen worden door mensen die volger zijn van #linkedIntips, #onlinecommunicatie, #onlinemarketing OF doelgroepen die ik vaak in mijn trainingen heb #mkb en #zzp.
- Doe vooraf onderzoek naar wie volger zijn van deze #’s en ga niet zelf #’s bedenken die nog niet bestaan of die slecht gevolgd worden. Dat heeft niet zoveel toegevoegde waarde als jouw doel is om jouw boodschap bij een groter publiek dan alleen jouw netwerk onder de aandacht te brengen.
Hoe doe je onderzoek naar #'s?
- Type in de zoekbalk van LinkedIn bijvoorbeeld #linkedintips in.
- Dan kom je terecht in de selectie BIJDRAGEN. Want in BIJDRAGEN worden vaak #’s geplaatst.
- Open deze BIJDRAGE door op MEER WEERGEVEN te klikken of klik in het wit (dus waar geen tekst staat) van de BIJDRAGE.
- Nu zie je (soms moet je even naar beneden scrollen als het een lange tekst is) de verschillende #’s in het zwart. Die zijn niet aan te klikken.
- Klik nogmaals met je muis in het wit van de BIJDRAGE en dan haal LinkedIn het origineel op.
- Dan zie je #’s in het blauw en die zijn aanklikbaar. Dan zie je hoeveel volgers er van die # zijn en kun je scrollen wie volger zijn van de #.
Meer weten?
Ben je enthousiast geworden en zou je veel meer willen weten van het platform LinkedIn? Bekijk dan eens deze training: LinkedIn zakelijk toepassen van A tot Z.
De eerstvolgende datum voor deze training van 1 dag in Soest voor ondernemers is op 14 december 2023 van 10.00 tot 16.30 uur.