NIEUW per 20 oktober 2020: LinkedIn Companypage Support: LI Bedrijfspagina + 1 uur kennisboost bekijk product.  Bekijk training.

Wat vertelt je achtergrond op LinkedIn?

Tijdens mijn LinkedIn trainingen vertel ik vaak dat je minder dan een seconde de tijd krijgt om indruk te maken met je LinkedIn profiel. Als je geen gebruik maakt van de achtergrondfoto (dat is de blauwe banner boven je persoonlijke foto), dan ziet jouw LinkedIn profiel er net zo uit als die van 90% van de andere LinkedIn gebruikers. Je gaat op in de massa en ik zie dat als een gemiste kans.

Een achtergrond die bij je past

Om nog maar even een cliché te gebruiken: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Zorg er dus voor dat je achtergrond ook iets over je zegt:

Ben je werkzoekend?

Kies een achtergrond foto die aansluit bij de functie die je zoekt. Zoek je bijvoorbeeld een baan in de financiële sector, dan kun je iets kiezen met cijfers, geld, euro of een rekenmachine. Zoek je iets in het onderwijs dan zou een plank met boeken, een schoolbord met krijt of het alfabet grafisch weergegeven iets voor je kunnen zijn. Sla niet te veel door. Houd het simpel en begrijpelijk.

Ben je ondernemer?

Kies een foto die aansluit bij de stijl van de website. Of laat een banner maken met het logo van je bedrijf erin. Zorg er dan wel voor dat het logo aan de rechterkant wordt geplaatst, want links wordt de banner uitgesneden door jouw persoonlijke foto. Of zoek een metafoor voor wat je doet, waardoor je meteen ziet waar je als bedrijf voor staat. Stel dat je een cateraar bent:

Let op beeldmateriaal!

Het is misschien vanzelfsprekend voor je, maar je kunt niet zomaar een plaatje van het internet plukken. Op fotomateriaal kunnen rechten zitten en als je zo’n foto gebruikt zonder ervoor te betalen of expliciete toestemming te vragen, kan je dat heel veel geld kosten. Er zijn platformen waar je gratis beeldmateriaal kunt downloaden, zoals Pixabay.com en Unsplash.com. Er zijn ook websites waar je voor niet al te veel geld foto’s kunt aanschaffen. Een van de bekendste is Shutterstock.com. Voor online gebruik heb je geen hoge resolutie nodig: 72 dpi is voldoende.

Zelf je banner ontwerpen

Als je een beetje handig bent met foto’s, kan je eenvoudig zelf je achtergrond ontwerpen. Een online applicatie die daarvoor handig is, is Canva.com. Je kan kiezen uit een gratis of betaalde versie. In beide gevallen zijn sjablonen voor sociale media beschikbaar, waaronder het slabloon voor de LinkedIn achtergrond. Andere handige en gratis beeldbewerkers zijn PicMonkey en Gimp!

Tips voor je foto’s

Let erop dat jouw persoonlijke profielfoto wel past bij de achtergrond die je kiest. Kleuren en vormen zijn daarbij belangrijk, maar ook de achtergrond van je persoonlijke foto kan storend werken. Ik zie nogal vaak foto’s met natuur op de achtergrond. Dat stelt wel eisen aan de kleuren die je voor de achtergrondfoto kiest.

Het is beter om je persoonlijke profielfoto rustiger te maken door voor een neutrale achtergrond te kiezen.

Hoe plaats je een achtergrond op LinkedIn?

Een achtergrond plaatsen of aanpassen is niet zo moeilijk. Ga in je LinkedIn profiel naar IK | PROFIEL WEERGEVEN | KLIK OP HET PENNETJE als je al eerder een achtergrondfoto hebt geplaatst of op het FOTOTOESTELLETJE als je voor het eerst een achtergrondfoto plaatst. Je komt dan in je bestandsbeheer terecht. Kies het bestand dat wilt uploaden. Maak, als dat nodig is, een uitsnede die je passend vindt en sla de foto op.

Meer weten?

Je kunt veel meer met LinkedIn dan je aanvankelijk denkt. Is je belangstelling voor meer informatie gewekt? Stuur mij dan een persoonlijke uitnodiging om te linken of meld je aan voor de nieuwsbrief van desocialmediatraining.nl. Wil je meer leren? Kom dan een cursus volgen of geef jezelf een 1-op-1 LinkedIn maatwerktraining cadeau.