Wat is jouw social selling score?

Elke dag worden we overstelpt met cijfers, grafieken en trends uit allerlei onderzoeken. Hoe gaat het met de economie, wat doen de huizenprijzen en natuurlijk onze dagelijkse update van het RIVM. Het kabinet maakt dankbaar gebruik van deze cijfers om daarmee beleid te maken, te toetsen en aan te passen. Meten is immers weten. Ze hebben een dashboard met verschillende indicatoren die aangeven of het de goede kant op gaat of juist niet. Als ondernemer heb je ook zo’n dashboard nodig. Niet alleen met financiële informatie, maar ook hoe je ervoor staat op het gebied van je sociale status. Die informatie vind je op LinkedIn via deze link en vervolgens op de button GET YOUR SCORE FREE.

Wat is social selling?

Als je social selling opzoekt in Wikipedia, dan lees je: ‘social selling is het proces van het ontwikkelen van relaties als onderdeel van het verkoopproces. Tegenwoordig gebeurt dit vaak via online sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest, maar het kan ook offline plaatsvinden.’ Naar mijn mening is verkopen via sociale netwerken altijd een combinatie van online en offline. Zo kun je LinkedIn slim inzetten om je personal branding een enorme boost te geven, waardoor klanten je beter weten te vinden. Ze vinden je zakelijk aantrekkelijk omdat je veel kennis deelt en doordat je zichtbaar bent, bouw je aan je imago als expert in je vakgebied.

Wat is je score?

Intussen heb je vast al op de link geklikt om te zien wat jouw social selling index is. Valt het je mee of had je hoger verwacht? Zelf heb ik ook weer de proef op de som genomen en dit is wat eruit naar voren kwam:

social selling score

Als je niet tevreden bent over jouw score, geef ik je graag enkele tips om je index omhoog te krijgen:

Werk aan je netwerk

Zorg voor een goed eerstelijns netwerk. Maak er een vaste gewoonte van om mensen die je zakelijk ontmoet, uit te nodigen om met je te linken. Nodig ze uit met een persoonlijk bericht, waarin je refereert aan die ontmoeting. Dat bericht wordt dan automatisch opgeslagen in het menu BERICHTEN en op die manier heb je altijd een referentie hoe je elkaar ook alweer hebt leren kennen. Mensen die jou uitnodigen, hoef je niet zomaar te accepteren. Als je ze nooit hebt ontmoet of eerder hebt gesproken, kan je de vraag stellen: ‘kun je aangeven waarom je met mij zou willen linken?’ Ook die vraag en het antwoord worden opgeslagen in BERICHTEN. Als het antwoord je bevalt, kun je uitnodiging ACCEPTEREN. Hoor je niets meer, dan kun je NEGEREN. Een groot eerstelijns netwerk zorgt ervoor dat nog veel meer mensen in de 2e graad bereikbaar worden, door je te laten introduceren door iemand die je in de 1e lijn kent. Maar dat kan alleen als de relatie met de 1e lijn goed is. Bouwen aan je netwerk is belangrijk, onderhoud is zo mogelijk nog belangrijker, maar die kwaliteit wordt door LinkedIn niet gemeten….

Werk aan je personal branding

Zorg voor een compleet ingevuld LinkedIn profiel, dus ook een ingevulde info (voorheen samenvatting), multimedia (bij voorkeur een filmpje), omschrijvingen bij ervaring waarin je vertelt wat je taken en verantwoordelijkheden zijn en aanbevelingen van klanten. Probeer regelmatig waardevolle bijdragen of artikelen te posten die zorgen voor interactie. Met dat laatste gaat jouw zichtbaarheid sterk omhoog en word je vaker gevonden in zoekresultaten. Ook krijg je dan meer bezoekers op je profiel.

Deel je kennis

Deel relevante informatie met je netwerk. Word lid van groepen (liever van een paar groepen waar je actief in bent, dan 100 groepen waar je niets mee doet…) en wees daarin actief. Lanceer zelf discussies en doe mee aan discussies van anderen. Voeg waardevolle informatie toe. Let erop dat groepen nadrukkelijk niet zijn bedoeld om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken.

Wil jij je social selling index een extra boost geven?

Je SSI opbouwen en hooghouden vergt elke dag aandacht. Zo heb ik er 4 weken hard aan moeten trekken om 2 punten hoger te komen (van 72 naar 74 punten). Je hebt echt een strategie nodig om tot de beste in jouw bedrijfstak te behoren.
Wil jij leren hoe je jouw SSI kunt beïnvloeden en hoog kunt houden, zodat jij ook tot de beste 1 of 2% gebruikers van LinkedIn gaat behoren? Bekijk dan eens de pagina Meer klanten met LinkedIn. Deze training kun je live in Soest volgen met een heerlijke lunch en een persoonlijke fotoshoot. Of je kiest ervoor om de training online via ZOOM te volgen in drie blokken van 2 uur.
Deze cursus is bedoeld voor ondernemers die al een LinkedIn profiel hebben en willen leren hoe je effectief LinkedIn kan gebruiken. Als bonus ontvang je twee gezaghebbende online-marketingboeken cadeau: ‘Een zaak van fans’ van Ellen de Lange-Ros en ‘Maak ze gek’ van Aartjan van Erkel.