LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Wat vind jij ‘interessant’ op LinkedIn?

We zijn bij het gebruik van sociale media inmiddels gewend geraakt om content van elkaar te ‘liken’. Je laat daarmee aan de ander zien dat het bericht hebt gezien. Het fenomeen is begonnen op Facebook. Daar kan je intussen kiezen op welke manier je het bericht ervaart. Naast het bekende duimpje omhoog kan je ook kiezen uit een verbaasde, verdrietige of boze emoticon. Vind je het bericht geweldig, dan kies je voor het hartje. Bij LinkedIn kan dat allemaal niet, maar wel kan je een kwitantie afgeven door het bericht INTERESSANT te vinden. Behalve de afzender van het bericht, kunnen ook al jouw eerste graads connecties onder HOME zien dat jij een bericht INTERESSANT vindt.

Wat gebeurt er achter de schermen bij LinkedIn?

De ogenschijnlijk kleine handeling door op INTERESSANT te klikken, heeft meer impact dan je op het eerste gezicht zou denken. Want je laat niet alleen aan je connecties zien dat je op een bericht hebt geklikt, maar achter de schermen van LinkedIn wordt dit aan je gebruiksprofiel toegevoegd (net als bij Facebook en alle andere sociale media gebeurt). Het is een verdienmodel voor sociale media waar heel veel geld in omgaat. Van Facebook is bekend dat jouw klikgedrag wordt gebruikt voor de berichtenselectie en voor Facebookadvertenties. Bij LinkedIn is daar minder over bekend, maar feit is dat de gegevens worden verzameld en vroeg of laat te gelde worden gemaakt. Nu al zie je bijvoorbeeld in de rechterkolom advertenties onder het kopje GEPROMOOT. Er zijn overigens meer mogelijkheden voor advertenties. waarover een andere keer meer.

Bewust van je online gedrag

Tijdens de LinkedIn trainingen die ik geef, valt mij op hoe weinig mensen zich bewust zijn van de ‘broodkruimels’ die ze achterlaten op internet in het algemeen en sociale media in het bijzonder. Zelf maak ik niet zoveel gebruik van de knop INTERESSANT in LinkedIn. Alleen als ik denk dat ik de schrijver van het bericht kan helpen door erop te klikken of als ik denk dat de inhoud van de boodschap interessant zou kunnen zijn voor een groot deel van mijn netwerk, maak ik er gebruik van.

Nu je beter weet hoe de knop INTERESSANT werkt, ben ik benieuwd of jij bewuster van deze knop gebruik gaat maken. Wil je meer van dit soort achtergrondinformatie over LinkedIn, bezoek dan eens onze website voor meer informatie over onze LinkedIn trainingen.