LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Verbeter je baankansen op LinkedIn

De economie staat onder druk. Waar enerzijds er nog krapte heerst op de arbeidsmarkt, vallen ook bedrijven om doordat ze vanwege de coronamaatregelen te weinig inkomsten hebben. Als ondernemer wil je dan graag je mensen het perspectief bieden op een andere baan. En als werknemer wil je er alles aan doen om zo snel mogelijk elders aan de slag te kunnen. LinkedIn kan daarbij helpen.

Werknemer: breng je CV op orde

Je kunt je LinkedIn profiel beschouwen als je online CV. Als je het handig aanpakt, is het een open sollicitatie die continu zichtbaar is. Mensen die jarenlang bij dezelfde werkgever hebben gewerkt, vinden het vaak lastig om een aantrekkelijk CV op te stellen. Ik geef dan als tip om de carrière in kleine stukjes te hakken. Want natuurlijk heb je niet al die jaren hetzelfde gedaan. Dus begin bij het begin en beschrijf bij alle verschillende functies wat je taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren. Met welke software heb je gewerkt? En als je aan projecten hebt gewerkt, welke waren dat dan. Wat was je rol en wat was het resultaat. Ga ook nog even na welke trainingen, cursussen en opleidingen je in al die tijd hebt gevolgd. Op die manier laat je potentiële werkgevers zien wat je in je mars hebt en dat je al die jaren niet stil hebt gezeten.

Werknemer: wees duidelijk in wat je zoekt

Headhunters en recruiters struinen dagelijks LinkedIn af op zoek naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures of stille opdrachten. Ze doen dat onder meer met behulp van zoekwoorden. Dat betekent voor jou dat je ervoor moet zorgen dat de namen van de functies die jij ambieert, voorkomen in jouw LinkedIn profiel. Wil je een leidinggevende functie, dan zorg je dat je het woord manager gebruikt. Heb je de voorkeur voor een bepaalde branche, dan is het ook slim om dat te vermelden, bijvoorbeeld manager IT of retail manager automotive. Op die manier werk je aan je persoonlijk online marketing en neem je de regie over je eigen toekomst. Je kunt dit soort informatie tot 220 tekens in je kopregel (regel onder je naam) kwijt of in de vrije tekst onder INFO.

Een praktijkvoorbeeld

LinkedIn werkt! Dit voorbeeld laat het nog een keer zien. Enkele maanden geleden gaf ik aan een werkzoekende een 1-op-1 LinkedIn training. De persoon in kwestie zat niet lekker op zijn plek in de organisatie en was - met medeweten van het bedrijf - op zoek naar een andere baan. Ik adviseerde om de kopregel aan te passen en er o.a. in te zetten dat hij BESCHIKBAAR was. Daar wordt namelijk door recruiters, HR-managers en talentscouts vaak op gezocht. En ja hoor, bingo! Hij werd gevonden via LinkedIn, uitgenodigd voor een gesprek en onlangs hoorde ik dat het contract is getekend en de deelnemer aan de training binnenkort gaat starten.

Werkgever: faciliteer je werknemers

Als je als werkgever in de vervelende situatie bent dat je voor een of meer werknemers ontslag moet aanvragen, wil je het leed voor deze mensen zoveel mogelijk verzachten. Een constructieve manier om dat te doen, is het aanbieden van een LinkedIn-training. Dat kan online, op een externe trainingslocatie of op het bedrijf. Je werknemers krijgen dan advies en tal van tips hoe ze hun kansen op de arbeidsmarkt met LinkedIn kunnen verbeteren. En dat geeft iedereen een goed gevoel.

Wil je meer handige tips?

Er valt nog veel meer te vertellen over wat je kan doen om meer online aandacht te krijgen voor je ambities. Een aantal van die tips vind je op de website van judithdepagter.nl. Heb je dan nog steeds niet genoeg, neem dan gerust contact met mij op. Ik wens je alvast heel veel succes met het versterken van je profiel op LinkedIn! Wil je meer weten over de training of je vandaag nog aanmelden? Laat het mij weten via de contactpagina van mijn website, rechtstreeks via e-mail: info@judithdepagter.nl of telefonisch op 035-588 17 17.