In het eerste deel van dit tweeluik heb ik vijf tips met je gedeeld om LinkedIn op succesvolle wijze in te zetten voor je loopbaan. Ook kon je enkele ervaringen lezen van cursisten die met behulp van een training hun volgende stap in hun carrière wisten te zetten. In dit tweede deel krijg je nog eens 5 tips en vertel ik je hoe je jezelf beter kan vermarkten. Maar eerst het succesverhaal van een zestiger vol ambitie.
Binnen
een week een nieuwe baan
Onlangs
kreeg ik via een outplacementbureau waar ik regelmatig mee samenwerk, een cursist
aangemeld die al 40 jaar voor hetzelfde bedrijf had gewerkt. Hij was inmiddels
62 jaar. Zijn ervaring met sociale media en LinkedIn was te verwaarlozen. Hij
ging enthousiast aan de slag met de training en wist al snel zijn online
netwerk fors uit te breiden. En zo had hij ook een oud-collega uitgenodigd om
met hem te linken. In de kopregel las die oud-collega dat hij direct
beschikbaar was en dat was precies wat hij nodig had voor zijn eigen bedrijf. Zes
dagen na het volgen van de LinkedIntraining had de 62-jarige cursist een nieuwe
baan!
Vijf
tips voor succes met LinkedIn
- Gebruik in de beschrijving van je werkervaring woorden waarop je
ook gevonden wilt worden; - Zorg voor de juiste omschrijving van opleidingen, cursussen en certificaten,
zodat anderen je daarop kunnen vinden; - Voeg de vaardigheden toe die voorkomen in de vacatures die voor
jou interessant zijn en zorg ervoor dat anderen uit je netwerk die vaardigheden
onderschrijven; - Vraag om aanbevelingen van je voormalige collega’s of
leidinggevenden. Ze kunnen het verschil maken of je wordt benaderd voor een
functie of niet; - Werk regelmatig aan je netwerk en zorg dat je zichtbaar bent op
LinkedIn.
Binnen
twee weken een nieuwe baan
In de voorzomer van 2019 werd ik gevraagd om een training te geven bij een financiële instelling waar een aantal mensen gedwongen moest uitstromen. Het ging om werknemers die met name administratief waren geschoold. Twee weken nadat ik daar de trainingen had verzorgd, kreeg ik van een van de deelnemers het bericht dat ze via LinkedIn een nieuwe baan had gevonden. Zij was blij dat haar werkgever had geïnvesteerd in LinkedIn trainingen en het bedrijf werd de kosten voor uitstroom bespaard. Dit soort win-win situaties maak ik gelukkig regelmatig mee.
Me-marketing
Onze
Calvinistische achtergrond maakt van ons Nederlanders een bescheiden volk. We
zijn er niet zo goed in om onszelf online te vermarkten. We kijken niet naar ons
profiel vanuit de ogen van een recruiter of nieuwe werkgever, maar nemen al
snel genoegen met een online CV. We vinden het lastig om over onszelf te
schrijven, laat staan dat we anderen gaan vragen om iets positiefs over ons te
delen. Online zeggen dat je dolgraag die ene baan wilt omdat jij daar het meest
geschikt voor bent en ook nog eens per direct beschikbaar, past niet in onze
cultuur. Toch moet je dát juist wél doen. Want anders doet iemand anders het
wel en loop jij die mooie kans mis. Begin dus met je me-marketing en plaats
jezelf op de voorgrond!
Meer
weten?
Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om een LinkedIn training te volgen, dan heb ik iets leuks voor je! Op 6 en 7 april 2020 geef ik in een sessie van een half uur via ZOOM vijf gratis tips online. Check deze link. Normaal gesproken hebben we 1x per maand trainingen in Soest op open inschrijving, waar jij je online voor kunt aanmelden. Voor de maand april zijn er extra trainingen. Je kunt ook 1-op-1 met mij in gesprek voor een LinkedIn coachingstraject van 2 uur. Zolang we te maken hebben met de maatregelen rondom het Coronavirus, werken we alleen online via Zoom. Kijk voor de mogelijkheden op deze website.