Nieuw per 23 maart 2021: LinkedIn profiel check + E-book: beoordeling jouw LI profiel op 14 punten.  Bekijk product.

Taggen en de hashtag op LinkedIn

Sociale media hebben eigen spelregels als het gaat om het gebruik van bepaalde tekens. Die regels zijn niet voor iedereen meteen duidelijk. Vanwege mijn vak ben ik bijna dagelijks op LinkedIn te vinden en dan zie ik het regelmatig misgaan. Vandaar dat ik je in dit blog wil meenemen in het toepassen van de @ en de # in een bericht op LinkedIn; het verschil tussen taggen en de hashtag.

Wat is taggen?

Door te taggen attendeer je een persoon, bedrijf of instelling op een bericht. Diegene ontvangt daar via MELDINGEN  een bericht van. Hieronder zie je een voorbeeld, waarin ik Robert van Asch en Rob Zwezereijn heb getagt. Dat heb ik gedaan door eerst een @ te typen, met daaraan vast meteen de voornaam, gevolgd door een spatie en dan de achternaam. Zodra je het apenstaartje intypt, verschijnen er al contacten en naarmate je verder typt, wordt de selectie steeds nauwkeuriger. Zodra je de naam ziet van de persoon, het bedrijf of de instelling die je zoekt, klik je daarop en komt de naam vet in de tekst te staan. Nadat het bericht is geplaatst, wordt de naam blauw, om aan te geven dat het om een hyperlink gaat.

Wanneer gebruik je taggen?

Taggen kan je voor verschillende doelen gebruiken. Je kan bijvoorbeeld mensen ergens op attenderen of iemand bedanken. Stel dat iemand een vraag stelt op LinkedIn als in: wie in mijn netwerk kan mij helpen aan een goede fotograaf voor mijn LinkedInprofiel? Dan kun je in een COMMENTAAR de naam taggen van de fotograaf waar jij enthousiast over bent. Die fotograaf krijgt ook zelf een melding en kan meteen aan de slag met deze mooie lead. Hieronder zie je een voorbeeld hoe ik iemand bedank voor het organiseren van een evenement.

Je kan alle mensen taggen die 1e, 2e of 3e graad contact van je zijn. Vergeet uiteraard nooit de persoon die jou een lead heeft bezorgd op de hoogte te brengen en te bedanken. En als het een opdracht wordt, probeer dan ook iets terug te doen. Een onderschrijving van een vaardigheid of een aanbeveling als je de persoon goed kent. Een mooie bos bloemen kan natuurlijk ook of een persoonlijke kaart.

Wat kan je doen met een hashtag?

Een hashtag is dit teken: #, wat wij ook wel een hekje noemen. Door dit teken voor een woord te zetten, krijgt het een extra functionaliteit. Iedereen die in dit onderwerp of thema is geïnteresseerd, kan het dan volgen. Het mooie hiervan is dus dat er alleen maar mensen volger zijn die belangstelling hebben voor dit onderwerp. Dus als jij die #’s gebruikt in bijvoorbeeld een BIJDRAGE, dan komt jouw communicatie-uiting rechtstreeks bij die doelgroep terecht. Je kunt in LinkedIn ook in het zoekvenster zoeken op #’s. Hieronder zie je een voorbeeld van #socialemedia met 8.589 volgers:

Je kunt ook voor #socialmedia (let op de spelling ;-) kiezen met ruim 19 miljoen volgers. Dat lijkt qua hoeveelheid misschien ideaal, maar jouw bericht komt dan overal in de wereld terecht. De vraag is of je dat wilt en of het effectief is. Want deze hashtag wordt natuurlijk ook veel vaker gebruikt. Handig als je internationaal op zoek bent naar uitbreiding van je netwerk of nieuwe leads. Is dat niet het geval is; kies dan voor de Nederlandse #’s. In Nederland wordt in LinkedIn nog maar relatief kort met #’s gewerkt: inmiddels ongeveer twee jaar. De Engelstalige #’s worden al veel langer door LinkedIn gefaciliteerd en worden dus ook door veel meer mensen gebruikt.

Slim toepassen van #

Nog een tip om als je jouw communicatie onder de aandacht wilt brengen van specifieke doelgroepen of branches: sluit dan aan bij bestaande #’s met voldoende volgers. Zoek, voordat je zelf #’s gebruikt, ze eerst op in het zoekvenster van LinkedIn en wordt volger van die #’s om te zien wat voor soort mensen ook volger zijn. Zo krijg je inzicht in het profiel van de volgers en weet je zeker dat jouw communicatie ook in bij de juiste doelgroep terechtkomt. Ik zie te vaak heel creatieve, zelf verzonnen #’s waar alleen degene die de #’s heeft geplaatst ook volger van is. Dat heeft alleen zin als jij die # heel bewust inzet en deze ook actief gaat promoten omdat je daar een doel mee hebt. Natuurlijk is er altijd iemand die de eerste is die een nieuwe # begint en dat kun jij ook zijn. Daar is op zich niets mis mee, maar ik merk in mijn trainingen in LinkedIn dat het vaker onwetendheid is dan een bewuste keuze. Hieronder een voorbeeld:

Meer weten?

Heb je van deze tips weer iets geleerd en smaakt dat naar meer? Dan kun je bijvoorbeeld zelf aan de slag met mijn E-book door te kiezen voor een LinkedIn profiel check + E-book waarbij jouw LinkedIn profiel op 14 punten professioneel wordt beoordeeld en je via concrete tips meteen uitleg vindt in het E-book waarmee je zelf aan de slag kunt.

Ben je niet zo’n doe-het-zelver en volg je liever een cursus? Kijk dan eens op onze website voor het complete cursusaanbod. Nu, tijdens de Corona lock-down, nog even online via ZOOM, maar zodra de lock-down is opgeheven en we met kleine groepen weer bij elkaar mogen komen, dan is live een training volgen in Soest weer mogelijk.