Het blokje INFO op de profielpagina is misschien wel het meest ondergewaardeerde onderdeel van LinkedIn. Early adapters kennen INFO nog als SAMENVATTING. Inmiddels ben ik 10 jaar zelfstandig LinkedIn-trainer en al die jaren heb ik gemerkt dat veel mensen worstelen met dit onderdeel. Ze weten niet zo goed wat ze in moeten vullen en uiteindelijk laten ze het maar open. En dat is jammer, want juist INFO biedt ruimte om je te onderscheiden van al die anderen. En het invullen van dit onderdeel zorgt er mede voor dat je profiel van LinkedIn het predicaat ‘zeer professioneel’ krijgt.
Wat je vooral NIET moet doen
Zoals er veel mensen zijn die INFO voor het gemak maar links laten liggen; zo zijn er ook mensen die de ruimte gebruiken om bijvoorbeeld hun CV nog eens samen te vatten. Dat is nou net niet de bedoeling. En het is zeker niet de bedoeling om een uitgebreid verkoopverhaal op te schrijven. Commerciële informatie wordt sowieso niet gewaardeerd op dit platform. Hoe je INFO wel effectief kunt inzetten, leg ik je graag uit aan de hand van ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek.
The Golden Circle
Simon Sinek (1973) is een Britse-Amerikaan en is auteur van vijf boeken, waaronder 'Start With Why' en 'The Infinite Game'. Hij schrijft vooral over inspirerend leiderschap. Hij beschrijft The Golden Circle:

Wat je online - dus ook op LinkedIn – ziet is dat bijna iedereen vertelt wat hij/zij doet en soms erbij vertelt hoe hij/zij het doet, maar zelden waarom hij/zij het doet. Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden? Wat is het verhaal dat daarachter zit? Waar komt jouw passie vandaan? Elke ondernemer heeft een unieke achtergrond en eigen motivatie. De kunst is om je publiek mee te nemen in jouw persoonlijke verhaal.
Hetzelfde geldt als je werkzoekend bent. Waarom heb je destijds voor je vak gekozen? Wat spreekt jou zo aan in je vakgebied en hoe ziet je droombaan eruit? Vertel erover en inspireer anderen.
INFO als kers op de taart
In plaats van standaard opsommingen waarbij je na 2 regels afhaakt, kan je bij INFO prachtige verhalen lezen. Er zijn cursisten die na mijn training met hun INFO aan de slag zijn gegaan en naderhand het resultaat met mij deelden. Ik heb mooie verhalen gelezen over zoektochten en bestemmingen die mij regelmatig kippenvel hebben bezorgd. Als jouw persoonlijke verhaal andere mensen raakt, zet dat iets in beweging. Ik heb verschillende voorbeelden van mensen die, nadat ze hun INFO op die manier hadden aangepast, ineens voor een vacature werden uitgenodigd of in contact kwamen met een lang gekoesterde prospect. Dus waar wacht je op?
Meer weten?
Als je meer wilt weten over The Golden Circle van Simon Sinek, kijk dan eens naar dit filmpje op YouTube. Het is Nederlands ondertiteld. Wil je meer weten over het effectief inzetten van LinkedIn voor je bedrijf of carrière? Kijk dan eens bij het trainingsaanbod van judithdepagter.nl in Soest.