LinkedIn is niet het platform waar je het eerst aan denkt als het over sales gaat. Toch word ik regelmatig door bedrijven gevraagd of ik een training wil verzorgen voor het salesteam. Ze willen LinkedIn gaan inzetten om meer klanten binnen te krijgen en zo hun omzet te laten groeien. Nu heb je vast al eens gehoord of gelezen dat je niet moet verkopen op LinkedIn. Dat is ook zo! Verkopen op LinkedIn is not done. Het wordt al snel beschouwd als spam. Maar hoe dan wel? Hoe kan je LinkedIn effectief inzetten voor je sales?
Het begint met open mind
Voor ik hier een aantal tips met je ga delen, is het belangrijk dat je volledig open staat voor wat LinkedIn te bieden heeft. Ik heb tijdens trainingen gemerkt dat er altijd mensen zijn die al goed weten wat de waarde van LinkedIn is voor sales en dat er ook altijd mensen zijn die er niet in geloven. Ze komen met argumenten dat het voor hen niet werkt, ze beter zijn in telefonische acquisitie of liever de weg opgaan om koffie te drinken met prospects dan achter een scherm te zitten. Na een beetje doorvragen, blijkt vaak dat ze knoppenangst hebben. Wat ik hiermee bedoel is dat ze niet zo goed weten hoe sociale media werken, wat de functionaliteiten zijn van LinkedIn en het dus liever uit de weg gaan. Juist voor deze groep zijn de trainingen een enorme eyeopener.
4 tips voor sales met LinkedIn
Ik kan in dit blog niet de volledige training beschrijven die ik aan een salesteam geef. Wel kan ik je met enkele tips laten zien dat LinkedIn en sales heel goed samen gaan, mits je het op de juiste manier aanpakt.
Tip 1 Versterk je digitale netwerk
Verkopen doe we dus niet op LinkedIn. Wat je wel kunt doen – en daar is LinkedIn ook voor bedoeld – is het bouwen aan een sterk netwerk met klanten en prospects. Dat doe je door ze te benaderen met een goede persoonlijke motivatie waarom je ze wil toevoegen aan jouw netwerk. Als de uitnodiging is geaccepteerd, ontvangt die persoon via zijn/haar eigen HOME-pagina in LinkedIn jouw publicaties (vanwege de algoritmes ziet niet iedereen alles van elkaar). Dat kan op een gegeven moment ertoe leiden dat een prospect in jouw netwerk belangstelling voor jou krijgt en contact met je opneemt.
Wat ik vaak constateer is dat gebruikers van LinkedIn hun digitale netwerk niet op orde hebben. Ze zijn niet gelinkt aan de juiste personen en hun boodschap komt daardoor dan ook niet bij de juiste mensen terecht. Het gevolg is dat mensen gefrustreerd raken en het systeem de schuld geven: LinkedIn levert mij niks op.
Tip 2 Gebruik de juiste #
#’s kunnen ervoor zorgen dat bijdrages of artikelen die jij schrijft, precies in de juiste doelgroep terecht komen. En dan is de kans groot dat mensen uit die doelgroep gaan reageren. Ik zie zo vaak zelf bedachte #’s voorbij komen, die maar 1 volger hebben en dat is de bedenker van deze # zelf… Ga dus eerst op onderzoek uit: welke #’s zijn er en hoeveel volgers hebben ze? Word eerst zelf volger van zulke #’s, zodat je een idee hebt wie het nog meer volgen en of dat aansluit bij jouw doelgroepen. Dan weet je wat je ervan mag verwachten.
Tip 3 Volg een communicatiestrategie
Binnen kleinere bedrijven ontbreekt vaak een communicatiestrategie. Iedereen gebruikt LinkedIn op zijn/haar eigen manier. Wat je dan bijvoorbeeld ziet dat iedereen dezelfde soort content deelt. Er ontbreekt regie en sturing. Ook maken ze onvoldoende gebruik van de vele communicatiemogelijkheden die LinkedIn biedt en meestal overzien de LinkedIn-gebruikers niet met wie hun boodschap wordt gedeeld. Terwijl je echt niet een communicatieafdeling nodig hebt om het goed te regelen!
Ik zeg altijd: ‘content maak je samen’. Juist als je een kleiner bedrijf hebt, kun je iedereen bij de communicatie betrekken. Zet LinkedIn op de agenda van overleggen en open de ogen van je medewerkers over het belang van goede content voor het bedrijf. Content maken hoeft echt geen last te zijn, als je het met elkaar goed organiseert.
Tip 4 Benut alle zoekmogelijkheden
LinkedIn heeft een heel krachtige zoekmachine, waardoor je met een paar klikken recht in je doelgroep terecht komt en meteen aan de slag kunt om die mensen uit te nodigen voor jouw netwerk. Je moet dan wel weten hoe je dat doet. Door optimaal gebruik te maken van filters en Booleaanse logica en door zoekopdrachten vast te zetten, kun je zonder een Premium account echt mooie resultaten bereiken op LinkedIn.
Meer weten?
Uiteraard zijn deze tips slechts een topje van een enorme ijsberg aan mogelijkheden. Die deel ik graag in een concreet maatwerkvoorstel voor een LinkedIn training, Corona proof op locatie of live online via ZOOM of MS TEAMS. Stuur mij een uitnodiging via LinkedIn met een persoonlijk bericht wat ik voor je kan doen of stuur een mail met je vraag voor een voorstel: info@judithdepagter.nl. Natuurlijk kan je ook de telefoon pakken en mij bellen op 035-5881717.