Hier in Nederland kennen we allerlei wetten, regels en voorschriften. Die zijn er om ervoor te zorgen dat we op een aangename manier met elkaar kunnen samenleven. Daarnaast zijn er ongeschreven regels, zoals normen en waarden. Er zijn geen sancties als je ze overschrijdt, maar toch wordt er van je verwacht dat je ze kent en ook toepast. Zoals opstaan in een volle bus voor een vrouw die zwanger is of in de rij aansluiten voor een kassa. Ook LinkedIn kent een aantal van die ongeschreven regels. Een van die regels is dat je geen reclame maakt voor je bedrijf, product of dienst in een Groep op Linkedin…
Mateloos irritant
Tijdens de workshops en trainingen krijg ik het steeds vaker te horen: mensen die helemaal klaar zijn met groepen op LinkedIn omdat er schaamteloos reclame wordt gemaakt door leden van die groep. Geloof me: niemand zit daar op te wachten. Groepen op LinkedIn zijn bedoeld om mensen met eenzelfde interesse of belang met elkaar te verenigen, zodat je kennis kan delen en discussies kan voeren met anderen dan alleen je eigen netwerk. Je kunt met leden uit je groep via een individueel bericht of openbaar communiceren. En daar gaat het dus mis. Want er zijn leden die deze mogelijkheid aangrijpen om hun eigen product of dienst onder de aandacht te brengen bij de leden. En daar storen veel mensen zich mateloos aan.
Hoe dan wel?
Groepen op LinkedIn zijn bedoeld om kennis en inzichten te delen. Dus als jij een nieuwe workshop hebt ontwikkeld waarvoor je meer aandacht wilt, dan kan je daar zeker ook een groep voor inzetten. Je moet het alleen anders aanpakken. Dus niet op een discussie reageren met ‘ik heb een workshop waarmee ik jou kan helpen’. In plaats daarvan kan je een deel van de kennis uit de workshop delen, waardoor jouw reactie waarde krijgt voor anderen. Je zult dan merken dat anderen daarop reageren en je met je kennis dus een actieve bijdrage levert aan de discussie. En dat is precies waarvoor de groepen op LinkedIn zijn bedoeld. En natuurlijk mag je, nadat je kennis of inzicht hebt gedeeld, verwijzen naar een blog of een pagina op je website, waarop nog meer informatie is te vinden. Je kan daar ook een vraag richting de andere leden aan toevoegen zoals ‘wat vind jij hiervan?’ of ‘wat zijn jouw ervaringen in deze?’ Je vraagt en krijgt op deze manier wel de aandacht, zonder dat je rechtstreeks reclame maakt.
Mensen willen graag helpen
Als trainer valt het me elke keer weer op hoeveel reacties mensen krijgen als ze een vraag stellen op LinkedIn. Vorige week vroeg iemand naar een tekstschrijver en dat leverde maar liefst 180 reacties op. Niet alleen van tekstschrijvers, maar vooral van mensen die wel een tekstschrijver wisten. Af en toe gaat het met een fanatisme dat je bijna zou denken dat iemand er een belang bij heeft om een ander aan te bevelen. Van die drang om anderen te helpen kan je dus handig gebruik maken, mits je dat op de juiste manier doet. Deel je kennis en inzichten en vraag om de hulp, ervaringen of meningen van anderen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen. Als je wilt, deel ze dan hier met mij en andere lezers.
Wil je meer weten over ongeschreven regels van LinkedIn, ook wel de LinkedInetiquette genoemd, dan kan dat vinden op deze website. Ik wens je veel plezier en succes in de groepen op LinkedIn.