LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Persoonlijk profiel omzetten naar bedrijfspagina

Af en toe duik ik de geschiedenis in en pak ik oude handleidingen erbij om te zien wat er aan LinkedIn is veranderd. Een van mijn oudste handleidingen dateert uit 2011 en ik zag dat het ook toen al mogelijk was om gratis een bedrijfspagina te maken. In die tijd kenden veel LinkedIn-gebruikers die mogelijkheid nog niet en tal van anderen zagen de toegevoegde waarde er niet van in. Het gevolg is dat ik nog steeds met regelmaat persoonlijke LinkedIn-profielen zie langskomen die fungeren als bedrijfspagina. En dat is inmiddels niet meer zo handig.

Verschil tussen bedrijfspagina en persoonlijk profiel

Ik laat je eerst even zien hoe je gemakkelijk ziet of een je op een bedrijfspagina zit of op een persoonlijk profiel dat is ingericht als bedrijfspagina:

  • Bij een bedrijfspagina staat er achter de naam van het bedrijf Bedrijf + bedrijfstak en een logo. Hieronder zie je Philips als voorbeeld:

  • Bij een persoonlijke pagina die is ingericht als bedrijfspagina zie je bovenstaande onderdelen niet, maar in plaats daarvan zie je of het een 1e, 2e of 3e graad connectie van jou is:

 

Het kan zomaar dat zo’n pagina al jaren bestaat en een groot aantal connecties heeft. In dit geval heeft De Zeeuwse Connectie er meer dan 12.000!

Nadelen persoonlijk profiel als bedrijfspagina

Een persoonlijk profiel is niet bedoeld om als bedrijfspagina gebruikt te worden en dat merk je meteen aan de indeling. Zo kunnen je onderdelen als ERVARING, OPLEIDINGEN, VAARDIGHEDEN, AANBEVELINGEN als bedrijf niet invullen. Bij een bedrijfspagina vul je de volgende onderdelen in (velden die bij een persoonlijk profiel voor een groot deel ontbreken):

  • Naam organisatie
  • Logo
  • Achtergrondfoto
  • Slogan (max. 120 tekens)
  • Link naar website
  • Algemene informatie over de organisatie (tot 2.000 tekens)
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte
  • Soort bedrijf
  • Telefoonnummer
  • Jaar van oprichting
  • Specialismen (20)
  • #’s (3)
  • Locatie(s)

Dat is aanzienlijk minder werk dan je hele CV in je persoonlijke profiel online zetten.

Een ander nadeel van een persoonlijk profiel als bedrijfspagina is het aantal volgers. Voor een bedrijfspagina is dat onbeperkt; bij een persoonlijk profiel mag je vanaf 10.000 volgers gaan betalen. In het geval van De Zeeuwse Connectie en vergelijkbare communities kan je er ook voor kiezen om een GROEP aan te maken.

Aanmaken bedrijfspagina

Als je gratis een bedrijfspagina hebt aangemaakt, zorg dan dat je alvast een bijdrage plaatst over je bedrijf. Daarna ga je aan de slag met het uitnodigen van je netwerk om volger te worden. Qua communicatie werkt een bedrijfspagina identiek aan een persoonlijke pagina. Ook met een bedrijfspagina kun je kiezen voor een bijdrage, een artikel of een nieuwsbrief. De communicatie van de bedrijfspagina komt terecht bij de volgers van de bedrijfspagina en bij de persoonlijke pagina van de connecties. De volgers kunnen de content INTERESSANT vinden, COMMENTAAR geven en/of bijdrage DELEN.

Overzetten persoonlijk profiel

Als je een van de velen bent die is gestart om een persoonlijk profiel te gebruiken als bedrijfspagina en je wilt dat veranderen, dan kan ik je helpen. Helaas kan LinkedIn niet alle connecties voor je overzetten. Maar als je de volgende stappen doorloopt, maak je beste kans om je zorgvuldig opgebouwde publiek zoveel als mogelijk te behouden:

  1. Maak een bedrijfspagina aan vanuit de persoonlijke pagina die je wil gaan omzetten.
  2. Voeg via TOOLS VOOR BEHEERDERS jezelf ook toe als beheerder.
  3. Zet er alvast een bijdrage in, bijvoorbeeld de laatste bijdrage van de persoonlijke pagina.
  4. Maak een bijdrage op de persoonlijke pagina met de aankondiging dat er een nieuwe bedrijfspagina is aangemaakt met het verzoek aan je connecties om die pagina (kopieer de link van de pagina) te gaan volgen. Geef ook aan wanneer je de pagina gaat sluiten.

Helaas is het dus niet zo dat LinkedIn je kan helpen om de connecties automatisch om te zetten naar volgers.

In de praktijk zul je altijd volgers verliezen in de migratie naar de bedrijfspagina.

  1. Herhaal dit verzoek na een week nogmaals.
  2. Het is ook mogelijk om via TOOL VOOR BEHEERDERS op de bedrijfspagina de relaties van de persoonlijke profielpagina (die je als bedrijfspagina gebruikte) uit te nodigen om volger te worden van de nieuwe bedrijfspagina. Je kunt tot 250 connecties per maand zo’n verzoek sturen.
  3. Ondertussen begin je met je communicatie op de nieuwe bedrijfspagina.
  4. Je kunt als beheerder van de nieuwe bedrijfspagina naar STATISTIEKEN VOLGERS. Daar zie je helemaal onderaan per maand wie er volger is geworden van de nieuwe bedrijfspagina.
  5. Als je het omslagpunt hebt bereikt en er geen nieuwe volgers van de persoonlijke pagina meer bijkomen, dan kun je aankondigen dat de persoonlijk pagina binnen 24 of 48 uur gaat verdwijnen. Zo geef je mensen nog een laatste kans om volger te worden.
  6. Om daarna de persoonlijke pagina te verwijderen, ga je naar IK | INSTELLINGEN EN PRIVACY | ACCOUNTVOORKEUREN | ACCOUNTBEHEER | ACCOUNT SLUITEN. Binnen 24 uur is dan het account weg. Let op! Je bent dan dus ook geen beheerder meer met dat account. Vandaar de suggestie in stap 2 om jezelf ook als beheerder toe te voegen.

Zelf doen of liever met behulp van een expert?

Als je goed thuis bent in LinkedIn, kan je met dit stappenplan zelf aan de slag. Ik kan mij ook voorstellen dat je het best spannend vindt en liever wilt dat een LinkedIn-expert over je schouder meekijkt. Dat kan!
In een aantal korte 1-op-1 LinkedIn sessies doorlopen wij de stappen die nodig zijn. In totaal schat ik dat we aan het gehele proces een uur besteden. Kijk op deze link voor informatie over de 1-op-1 LinkedIn expertsessie. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je een andere manier van hulp, neem dan contact met mij op via info@judithdepagter.nl of bel mij op 06-22437335.