Als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar nieuwe klanten. Je moet wel, want je wilt groeien en daarnaast vallen er ook bestaande klanten weg. Maar hoe doe je dat? In mijn LinkedIn praktijk heb ik regelmatig te maken met ondernemers die daarmee worstelen. Ze weten niet goed hoe ze LinkedIn daarvoor kunnen inzetten of hebben hun doelgroep nog niet scherp. Vaak is het een combinatie van beide.
Hoe sterk is je netwerk op LinkedIn?
De mate waarin je LinkedIn kan inzetten om nieuwe klanten te vinden, is afhankelijk van de kwaliteit van je eerstelijns contacten. Wat ik daarmee bedoel is dat ik niet meteen onder de indruk ben als iemand met 2000 mensen is gelinkt. Dat ben ik wel als diegene durft te beweren dat hij/zij iedereen ook daadwerkelijk kent en kan benaderen voor een vraag of een verzoek. Zelf heb in de ruim zeven jaar dat ik actief ben als LinkedIn trainer bijna 2.600 connecties opgebouwd. De meeste daarvan heb ik als cursist in een training gehad. Dat zijn dus klanten, die mij kennen en ik hen ook. Via dit sterke netwerk heb ik toegang tot bijna 700.000 tweedegraads contacten…
Je netwerk activeren
Nu klinkt het leuk als je zegt dat je toegang hebt tot zo’n 700.000 mensen op LinkedIn. Maar hoe zorg je ervoor dat je eerstelijns contacten ook bereid zijn om jou aan te bevelen bij hun -voor jou tweedelijns- contacten. Dat doe je door te motiveren waarom jij met die persoon in contact wilt komen. En wees dan zo goed om geen plat verkoopverhaal af te steken, maar voorzie jouw contact van inhoudelijke informatie, waardoor het voor de ontvanger ook interessant wordt om op de uitnodiging in te gaan. Creëer dus een win-win situatie. Want voor verkooppraatjes loopt niemand warm op sociale media.
Van connectie naar klant
Door je netwerk via je eerstelijns contacten uit te breiden naar je tweedelijns contacten, groeit je doelgroep op LinkedIn. Maar dan zijn het nog steeds geen klanten. Dat kunnen ze pas worden als je ze met regelmaat voorziet van waardevolle informatie, waaruit blijkt welke kennis en expertise jij hebt te bieden. Het voert te ver om hier uit te leggen hoe je dat precies aanpakt. Dat vraagt immers om een uitgewerkte online marketingstrategie. Feit is dat het werven van nieuwe klanten een lange adem vraagt. Je zult consequent met bijvoorbeeld blogs en artikelen moeten werken aan je online zichtbaarheid. En dan kunnen de verschillende netwerken op LinkedIn voor je aan de slag.
Begin bij het begin
Online netwerken om nieuwe klanten te krijgen, begint bij het hebben van de kennis en vaardigheden om online platformen als LinkedIn daarvoor in te zetten. Wij leren ondernemers op een praktische en efficiënte wijze hoe ze dat kunnen doen in de workshop Meer klanten met LinkedIn. Wil jij meer klanten via LinkedIn? Meld je dan vandaag nog aan.