Op 24 juni 2021 start de LinkedIn Summerschool! Klik op deze link voor info: Bekijk product.

Misplaatste angst op LinkedIn

Het is alweer 11 jaar geleden dat ik begon met het geven van LinkedIn trainingen. Laatst zat ik daar over na te denken en liet ik in gedachten de jaren aan me voorbij gaan. Ineens realiseerde ik me dat heel veel vragen en problemen waar cursisten mee zitten, terug zijn te voeren op één centraal thema: angst. En dat geldt voor zowel werkzoekenden en werknemers als voor ondernemers. Ik ga je in dit blog uitleggen hoe dat zit.

Knoppenangst

Knoppenangst doet zich voor als je niet goed bekend bent met een tool of programma. Je bent bang om iets fout te doen, met als gevolg dat je niets doet. Je plaatst geen bericht op LinkedIn omdat je niet weet hoe dat moet of omdat je niet weet hoe je om moet gaan met feedback. Dus doe je het maar niet.

Gelukkig heb ik zelf totaal geen last van knoppenangst. Ik ben een autodidact. Toen in de jaren ’80 de eerste computers op de markt kwamen en ik van WP (Wordperfect) moest overstappen naar Word van Microsoft Office, heeft mij het heel wat uren gekost om uit te vinden hoe alles werkte. Ik vond het geweldig om op alle knoppen te klikken en uit te vinden waar alle functionaliteiten zaten. Ik wilde weten hoe het allemaal precies werkte. Het duurde ook niet lang voor collega’s aan mijn bureau stonden en mij vroegen om hulp of uitleg.

11 jaar geleden, toen ik de eerste handleiding maakte voor LinkedIn, heb ik hetzelfde gedaan. Alles proberen, overal op klikken en vervolgens noteren. Als ik in een nostalgische bui door die handleiding blader, zie ik hoeveel er is veranderd.

Angst om onderscheidend te zijn

Als nuchtere Nederlanders zijn we er stiekem niet zo goed in om onszelf online te vermarkten. We zetten op ons LinkedIn profiel bijvoorbeeld wel de functies die we hebben gehad, maar vergeten er dan een goede omschrijving bij te plaatsen. Als bezoeker van jouw profiel krijg je dan geen goede indruk van wat je allemaal in je mars hebt. Dat is niet handig als je op zoek bent naar een nieuwe baan, maar ook niet als je zelfstandig ondernemer bent en op zoek gaat naar een nieuwe klus of een volgende interim opdracht.

Een ander voorbeeld is de moeite doen om boven in je LinkedIn profiel een achtergrondfoto te plaatsen die past bij het werk dat je doet, zodat iedereen meteen een goede indruk van je krijgt. Per slot van rekening maak je met behulp van de bouwstenen die LinkedIn je aanreikt, eigenlijk een persoonlijke website. Daarin moet alles kloppen, anders gaat de bezoeker naar de concurrent.

Nog een cultuurgebonden onderwerp: aanbevelingen! Typisch Amerikaans… Je gaat toch niet aan iemand vragen om een aanbeveling? Maar waarom niet, stel ik dan als tegenvraag. Een tevreden opdrachtgever vindt het vaak maar al te leuk om een positieve aanbeveling voor je te maken. En de manager waar je zo lang voor hebt gewerkt doet dat ook graag. Het zit in de natuur van mensen om een ander een plezier te doen. En nee, daar hoeven ze niets voor terug.

Ken je de afkorting NIVEA? Dat staat voor Niet Invullen Voor Een Ander. Kortom, doe geen aannames!
We werpen graag allerlei bezwaren op als excuus om iets maar niet te hoeven doen. Maar als de concurrent of andere werkzoekende er wel handig gebruik van maakt, waarom zou jij het dan niet doen? Je doet op die manier jezelf tekort! En het leuke van een aanbeveling op LinkedIn is dat het altijd positief is. En jij bepaalt zelf welke aanbeveling je wel en welke je niet op je profiel zichtbaar maakt.

Nog een tip! Zorg dat aanbevelingen altijd recent zijn. Ben je ondernemer? Dan is 1x per kwartaal een nieuwe aanbeveling een mooie frequentie. Heb je langlopende opdrachten? Dan bij het afronden van een opdracht. Voor werkzoekenden is een aanbeveling van een rechtstreekse collega en van een leidinggevende bij de huidige werkgever helemaal prima.

Aanbevelingen

Deze week hoorde ik van een werkzoekende die bij mij een cursus LinkedIn had gevolgd naar aanleiding van mijn felicitatie voor zijn nieuwe baan, het volgende:
‘Ik weet zeker dat mijn vernieuwde LinkedIn profiel hieraan heeft bijgedragen. Ik had op LinkedIn een oproep gezien van een ondernemer die graag in contact wilde komen met mensen die mijn vak uitoefenen. En deze werkervaringen en taken omschrijvingen had ik na jouw cursus een stuk overzichtelijker gemaakt dan daarvoor. Als ik geen overzichtelijk LinkedIn profiel had, dan was de kans aanwezig dat ze geen tijd hadden willen investeren om met mij af te spreken (het zijn vaak kleine details die het geheel compleet kunnen maken) Aan de hand van jouw tips had ik ook regelmatig mijn LinkedIn-Info tekst, maar ook mijn achtergrondfoto aangepast bij het reageren op vacatures in verschillende industrieën. Nogmaals bedankt‘

Zo kreeg ik van de week ook deze prachtige spontane aanbeveling van een heel tevreden klant:
‘Judith heeft een mooie blend van persoonlijke en professionele kwaliteiten en vaardigheden, waardoor het heel fijn is om met haar te werken. Haar workshop en nazorg hebben mij bewustwording opgeleverd over het belang en de impact van een goed LinkedIn profiel. Én het constante onderhoud daarvan. Judith is dienstbaar en zeer betrokken en dat kom je in de dienstverlening zelden op dit niveau tegen. Een heel fijn en professioneel mens!’

Wie wordt daar nu niet blij van?

Meer weten?

Wil je als ondernemer of als werkzoekende met LinkedIn aan de slag, bekijk dan onze geheel vernieuwde aanbodpagina. Daarin vind je overzichtelijk ons complete aanbod, zowel live in Soest als in de ZOOM-variant voor wie liever thuis een cursus volgt. Wie weet tot gauw!

Judith de Pagter
Expert en trainer in LinkedIn