Ik sta op station Amersfoort voor een fotoshoot met een professionele fotograaf. Ik ken Patrick goed en hij heeft deze locatie uitgezocht, omdat mijn slogan is ‘zet mensen in beweging’. Daarom heeft hij ervoor gekozen mij te fotograferen op een locatie met bewegende mensen als achtergrond. Ik moest even aan het idee wennen, maar vertrouwde de fotograaf volledig.
Omdat Patrick mij kent en ik hem, heeft hij heel weinig tijd nodig om een rake prent te schieten. Ik denk maximaal 5 minuten. Dit was in 2012. Oeps waar blijft de tijd!
Ik heb een goede herinnering aan deze foto omdat deze zonder stress gemaakt is, zo klaar was en het een unieke foto is. Jarenlang heb ik deze foto op mijn LinkedIn profiel met veel plezier gebruikt. Enfin we zijn nu 11 jaar en twee brillen verder…. Maar de goede herinnering aan die shoot blijft.
LinkedIn training speciaal voor fotografen
Inmiddels werk ik al jaren met de beroepsvereniging DuPho samen als LinkedIn trainer voor fotografen. Na de succesvolle training van maart jl., staat er nu weer een nieuwe datum in de agenda voor 27 juni 2023 live in Soest. Je kunt je als professionele fotograaf voor het opdoen van basiskennis opgeven voor alleen het ochtendprogramma. We werken dan aan het professionaliseren van jouw LinkedIn profiel en je krijgt uitleg over de werking van LinkedIn. Er volgt een gezamenlijke lunch waarbij deelnemers van het ochtend- en het middagprogramma elkaar treffen. In de middag staat met name de LinkedIn bedrijfspagina centraal, het zoeken naar de juiste doelmarkt en een stuk marketing en communicatie. Je kunt natuurlijk ook gewoon de hele dag komen.
Deze training is uitsluitend voor professionele fotografen die wel of geen lid van DuPho zijn. Leden van DuPho krijgen wel een aantrekkelijke korting van 12,5% via een kortingscode.
Waarom LinkedIn voor fotografen?
Waarom is LinkedIn een belangrijk social media kanaal voor fotografen? Ik merk dat heel veel fotografen op Instagram zitten en op Facebook. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Met Instagram bereik je met name de jongere doelgroep, zeg tussen 18 en 35 jaar. Met Facebook bereik je een wat oudere doelgroep tussen de 35 en 70+ en is met name business to consumer gericht. Met LinkedIn bereik je de met name studerende en werkende bevolking vanaf MBO opgeleid vanaf 18 tot en met gepensioneerden. LinkedIn is business to business georiënteerd.
Dus het is slim om te kijken wat jouw niche is, wie zijn jouw klanten, is hun leeftijd relevant? Dus een trouwfotograaf heeft zeker baat bij Instagram. Maar via LinkedIn kan hij makkelijk met ondernemers in contact komen die jonge mensen met trouwplannen ook als klant hebben. Door te linken en een goed netwerk op te bouwen, is aan elkaar doorverwijzen heel makkelijk.
Ben je rouwfotograaf, dan heeft Instagram minder zin (er overlijden nu eenmaal meer ouderen dan jongeren), maar kun je beter terecht op Facebook en op LinkedIn.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. In de loop van de jaren dat ik LinkedIn training geef voor fotografen heb ik al zo ontzettend veel niches voorbij zien komen. Een greep: fotograaf van vrachtwagens, bouwplaatsen, tulpen, keramiek, architectuur, landschap.
Linken of boeken?
Vind je het leuk na het lezen van deze blog om met mij te linken, voel je vrij. Sta je open om te boeken voor deze training, heel graag! Dan ontmoeten wij elkaar op 27 juni a.s.!-