Méér rendement uit social media? 3 tips!

Online marketing is een vak apart en tijdens mijn LinkedIn-trainingen merk ik maar al te vaak dat de kennis hierover bij ondernemers tekortschiet. Succesvol op social media wil zeggen dat je er ook echt rendement, klanten of opdrachten uithaalt. Daarvoor is meer nodig dan alleen kennis van bijvoorbeeld LinkedIn. Je moet daarvoor ook weten hoe een website en online marketing werken.

Stel, je deelt regelmatig waardevolle content via LinkedIn (in de vorm van een bijdrage met een link naar een blogartikel op je website) of door rechtstreeks een artikel te plaatsen op LinkedIn met een verwijzing naar je website. Een geïnteresseerde lezer klikt op de link en komt op je website. Daar vindt hij echter niet wat hij zoekt en is vervolgens weer weg. Wat je dan ziet in Google Analytics dat er wel meer traffic naar je website komt, maar er geen conversie plaatsvindt. Je website levert niks op en kost dus alleen maar geld.

Hoe dan wel? Hieronder deel ik 3 tips met je zodat je meer rendement uit je website gaat halen via LinkedIn.

Tip 1   Geef een cadeautje op je website

Als je via LinkedIn of andere social media mensen naar je website verleidt, zorg er dan voor dat je op je HOME-pagina een interessante en royale weggever hebt. Een cadeautje met erg waardevolle content, waarvoor geïnteresseerden hun naam en e-mailadres graag willen invullen. Zelf geef ik bijvoorbeeld drie hoofdstukken van mijn E-book ‘Mensen online met elkaar verbinden’ gratis online weg. Dat zijn bijna 60 pagina’s boordevol waardevolle informatie over LinkedIn. De e-mailadressen die je op die manier krijgt, kun je gebruiken (mits je toestemming hebt gevraagd) voor het versturen van je digitale nieuwsbrief. Daarmee komen jouw belangstellende bezoekers in een zogenaamde marketingcommunicatie funnel terecht. Doordat ze belangstelling hebben getoond voor jouw diensten of producten, is de kans groter dat ze op termijn ook klant bij je worden. Als je in een blog dat je op social media plaatst, de belangstellenden meteen laat doorklikken naar je HOME-pagina, vergroot je de kans op conversie.

Tip 2   Zorg regelmatig voor relevante, nieuwe content

Ik blog intussen al zo’n 4 jaar. Ik begon met vier blogs per maand. Na een half jaar raakte ik een beetje door mijn onderwerpen en mijn tijd heen. Ik heb toen de frequentie teruggeschroefd naar twee keer per maand. Dat hou ik goed vol. Waar blog ik dan over? Altijd over LinkedIn en social media. Ik laat mij inspireren door mijn klanten die regelmatig met allerlei vragen komen. Voor mij is dat een onuitputtelijke bron van inspiratie en ik weet tegelijkertijd zeker dat ik schrijf over onderwerpen die mijn doelgroep interessant en relevant vindt.

Wat is een blog?

Een blog is een soort artikel waarin je altijd een onderwerp bespreekt waar de lezer iets aan heeft. Het is de kunst om balans te vinden tussen informatie die je weggeeft en informatie die je achterhoudt. Je wil immers wel interesse en nieuwsgierigheid wekken, maar nog niet alles weggeven. Een blog sluit je altijd af met een oproep tot actie. Dat kan van alles zijn, zoals een verzoek om te linken, een oproep voor het volgen van een bedrijfspagina op LinkedIn, de link naar een website of het verzoek om in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Hoe groot is een blog?

Sinds Google het algoritme in 2018 heeft aangepast, is het zaak dat je blogs een bepaalde lengte hebben. De zoekmachine robots vergelijken elke keer jouw huidige website met de versie van het laatste bezoek. Google vindt blogs van minimaal 1.000 woorden met unieke content erg interessant en daarvoor word je beloond met een hogere indexering.

En als ik niet blog, wat gebeurt er dan?

Tijdens mijn trainingen leg ik het als volgt uit: we hebben ongeveer 800.000 bedrijven in Nederland en 1,6 miljoen zelfstandige professionals. Ervan uitgaande dat die allemaal een website hebben, willen ze ook bijna allemaal in de zoekresultaten van Google op de eerste pagina bovenaan staan. En dat kan natuurlijk niet. Maar door regelmatig relevante, nieuwe content op je website te plaatsen, zorg je er wel voor dat jouw website niet steeds verder wegzakt in de zoekresultaten van Google.

Uiteraard zijn er nog heel veel meer factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid en conversie van je website. Dit is slechts een aspect, maar in mijn ogen wel een heel belangrijke.

Wat gebeurt er als ik een blog via LinkedIn push?

Een blog kun op LinkedIn via HOME plaatsen als een:

  • Bijdrage: een korte alinea met een introductie van je blog en via een link de verwijzing naar jouw website (zorg er wel voor dat elk blog op je website een aparte URL heeft, zodat je – als je op de link klikt- ook direct bij het juiste blog komt). Je kunt op LinkedIn tegenwoordig #’s toevoegen om jouw content bij nog veel meer mensen die belangstelling hebben voor het onderwerp, te laten ‘landen’. Stuur de bijdrage naar ‘iedereen’ (1e, 2e en 3e graad connecties) zodat jouw blog bij een breed publiek onder de aandacht komt. Het nadeel van een bijdrage is dat deze maar voor een beperkte periode zichtbaar is op je profiel.
  • Artikel: je kunt je complete blog als artikel plaatsen. Je geeft tags of #’s mee aan het artikel, waardoor de zoekmachines deze content ook op kunnen pakken. Dit artikel komt terecht bij jouw 1e graad connecties en als je #’s hebt toegevoegd, zien de volgers van deze #’s ook jouw artikel. Voordeel van het plaatsen van een artikel is, dat deze permanent op jouw LinkedIn profiel zichtbaar blijft. Uiteraard zolang LinkedIn deze functionaliteit ondersteunt. Het nadeel is dat de geïnteresseerde lezer niet noodzakelijk naar je website hoeft om alle informatie te krijgen. Dat kun je ondervangen met een ‘wil je meer weten over dit onderwerp, kijk dan hier’ met een link naar je website.

Tip 3   Zorg voor echte klantenreviews

Zorg voor authentieke reviews van klanten op jouw website, op LinkedIn en Google Mijn Bedrijf. Stimuleer dat die klanten reviews schrijven met informatie die het verschil maken voor anderen. Bezoekers op een website hebben heel snel door of ze te maken hebben met echte teksten of dat een tekst zelf is verzonnen. Zo’n review kun je uiteraard ook via LinkedIn op je profiel laten zetten. Dan zien nog veel meer mensen die review. We zijn in Nederland vaak een beetje te bescheiden en durven niet om een aanbeveling of een klantenreview te vragen. Toch is het heel waardevol, goed voor je expertisestatus en je vindbaarheid.

Wil je meer weten?

Heb je iets gehad aan deze drie tips en is je belangstelling gewekt, dan heb ik twee opties voor je:

  • De cursus ‘Meer klanten met LinkedIn’ is een echte verwendag waarin we met een kleine groep van maximaal 6 ondernemers aan de slag gaan. In de ochtend werken we aan je persoonlijke profiel en in de middag aan de bedrijfspagina LinkedIn en komt het marketingdeel aan de orde. Je krijgt een heerlijke lunch, een fotoshoot voor je profielfoto’s en een paar relevante online marketingboeken cadeau om je nog verder te bekwamen.
  • Als je niet een hele dag kunt komen trainen, maar wel 3 uur vrij kunt maken, meld je dan aan voor Module 3 van het LinkedIn Wintercollege in december 2019 of januari 2020. Een effectieve training die gaat over dit onderwerp. Je krijgt ook de twee online marketingboeken cadeau! Ook deze cursus wordt aan maximaal 6 ondernemers tegelijkertijd gegeven.
Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

, , , , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie