LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

LinkedIn voegt spraakberichten toe als functionaliteit

Tijdens mijn vakantie ontving ik van een actieve LinkedIn-connectie het nieuws dat LinkedIn spraakberichten gaat toevoegen aan de chatfunctie. Het werkt net zoals bij WhatsApp. In een blogpost heeft LinkedIn uitgelegd hoe je de spraakfunctionaliteit kunt inzetten. Op zowel Android als iOS toestellen is het mogelijk om door een druk op het microfoon-icoontje spraakberichten op te nemen. De opname duurt zo lang als je de knop ingedrukt houdt; daarmee werkt het vergelijkbaar als bij chatdienst WhatsApp. Berichten kunnen maximaal een minuut duren.

Waarom voegt LinkedIn deze functie toe?

LinkedIn verklaart dat de functionaliteit het gemakkelijker maakt om onderweg te chatten, omdat je geen lange berichten meer hoeft te typen. Ook stelt LinkedIn dat het voor mensen eenvoudiger moet worden om zich uit te drukken. In de blogpost over het spraakbericht als nieuwe functionaliteit stelt LinkedIn het volgende:

  • Mensen spreken gemiddeld 4x sneller dan dat ze kunnen typen. Dan is spraakopname handig als je ideeën wilt overbrengen. Als je onderweg bent, kun je al rijdend inspreken in plaats van je auto stil te zetten om hetzelfde te typen.
  • Een gesproken bericht achterlaten kan handiger zijn dan de ander te bellen. Je stoort de ontvanger niet. De ontvanger kan het bericht beluisteren als hij een vrij moment heeft, waardoor de boodschap waarschijnlijk beter overkomt.
  • In gesproken berichten kun je jezelf beter uitdrukken en er je eigen persoonlijke touch aan geven. Soms is dat bij tekst lastiger.

Wanneer heb jij deze functionaliteit?

Het kan nog even duren voor jij ook gebruik kunt maken van deze nieuwe spraakopnamefunctie. Zoals bij veel vernieuwingen bij LinkedIn, wordt ook deze aanpassing fasegewijs, wereldwijd uitgerold. Zelf heb ik de nieuwe toepassing ook nog niet beschikbaar op mijn LinkedIn-app, maar ik weet zeker dat ik de functie ga gebruiken. Ik ben benieuwd naar jouw mening of ervaring. Wil je die delen, laat dan een (gesproken) berichtje achter.