LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

LinkedIn is net een doolhof

Voor een 1-op-1 training meldde zich Eva die als zelfstandig HR-professional al best een tijdje op LinkedIn zat, maar ze had  geen idee wat ze precies qua communicatie op LinkedIn moest doen en dus deed ze daar niks mee. Totdat ze zonder een opdracht zat. Ze kwam in beweging en kwam bij mij op les om bijgeschoold te worden.

Wel op LinkedIn staan, maar niets doen aan zichtbaarheid wil zeggen dat jij in het doolhof staat en op zoek bent naar een opdracht. Jouw potentiële klanten lopen rond het doolhof en kunnen je niet vinden of begrijpen niet wat jij voor ze kunt betekenen. Zichtbaarheid is heel belangrijk op LinkedIn.

Herkenbaar? Hoe ga jij dat aanpakken?

Ik vergelijk het wel eens met toen ik nog jong was en in Utrecht woonde en werkte. Als ik op zoek moest naar een nieuwe baan, dan fietste ik met een stapeltje CV's een rondje Biltstraat, waar toen alle uitzendbureaus die ik nodig had aanwezig waren. Dan had ik met een beetje geluk zo weer een nieuwe baan. Dat was toen in het pre-internet tijdperk. Nu heb je veel profijt van online zichtbaar zijn. Tenminste als je het goed aanpakt.

De kunst is om je LinkedIn profiel zo in te richten dat je opvalt tussen die 9 miljoen andere CV's die online op LinkedIn in Nederland staan. Daar valt bij de meeste profielen nog heel wat aan te verbeteren.
Zo ook in het profiel van Eva, die dacht dat zij een goed profiel had. Maar daar mankeerde van alles aan. Dat was voor haar al een hele eyeopener. Vooral de banner, de kopregel en het stukje onder INFO. Ze paste het in de training meteen toe. Ze werd daar blij en enthousiast van en zag haar profiel groeien.

Dan heb je nog een goed netwerk nodig waar veel mensen in zitten die jou kennen en vertrouwen, maar ook mensen die jou potentieel zouden kunnen inhuren.  Ook moet je goed weten hoe je kunt zoeken op LinkedIn. Ook daarin ontbrak basiskennis bij Eva. Er ging een wereld voor haar open wat je allemaal met een gratis LinkedIn profiel kunt doen en hoeveel mensen je zomaar kunt bereiken.

En een derde ingrediënt is je zichtbaarheid op LinkedIn. Daarvoor moet je weten welke verschillende communicatiekanalen er zijn. Er zijn wel 10 verschillende manieren om zichtbaar te worden op verschillende kanalen. Met wie ‘praat’ je bij die verschillende kanalen? Daar zit veel verschil tussen. En dan hebben we nog de algoritmes en het gebruik van hastags…… Die communicatie kunnen bemoeilijken of juist kunnen helpen.

Kortom, heb jij ook het gevoel dat je in een doolhof staat, en wel wat hulp kunt gebruiken? Spreekt deze hands-on methode je aan, stuur mij een connectieverzoek op LinkedIn met een persoonlijke bericht en ik kom met je in contact of stuur een e-mail. (kijk in contactgegevens op mijn profiel of in INFO). Samen bekijken wij je wensen en de mogelijkheden zodat jij snel die nieuwe opdracht krijgt.

PS Eva ging met alle nieuwe informatie aan de slag en had kort daarna weer een leuke nieuwe opdracht!