Stel je voor dat je een bedrijf hebt en op dit moment al wat zakendoet in het buitenland. Het smaakt naar meer en je wil die export laten groeien. De Nederlandse Export Combintatie in Amersfoort begeleidt bedrijven bij het zaken doen over de grens. Ze organiseren handelsreizen en beurzen waar je als bedrijf aan kan deelnemen. Om jou als ondernemer daarin nog beter te faciliteren, hebben ze mij en een collega van desocialmediatraining.nl uitgenodigd om een training te geven met als centrale vraag: hoe kan je LinkedIn inzetten bij internationale beursdeelname?
De vier communicatiekanalen van LinkedIn
De aanwezige ondernemers en werknemers van bedrijven met exportambitie heb ik eerst wat theoretische kennis meegegeven over de verschillende kanalen die LinkedIn biedt. Je kan deze kanalen inzetten voor je communicatie met de doelgroepen die wilt bereiken.
Met je persoonlijke LinkedInpagina heb je drie kanalen ter beschikking om te communiceren:
- Via HOME kun je een BIJDRAGE maken door op ‘Deel een artikel, foto, video of idee’ te klikken en die bijdrage vervolgens te delen via PLAATSINGSINSTELLINGEN met OPENBAAR (1e t/m 3e graadconnecties) of via OPENBAAR en TWITTER of via CONNECTIES
- Via HOME kun je een ARTIKEL SCHRIJVEN. Dit is een blog die na publicatie terecht komt bij je CONNECTIES. Het voordeel hiervan is dat dit artikel op jouw LinkedInprofiel altijd zichtbaar blijft voor bezoekers, je connecties en volgers.
- Via GROEPEN; een Groep op LinkedIn is een online community waarin je gesprekken met de mede groepsleden kunt voeren. Kijk van welke internationale groepen jouw toekomstige afnemers van je product of dienst lid zijn en meld jezelf daar ook aan. Binnen die groepen kun je op een slimme manier het over jouw product of dienst hebben. Let wel op dat je geen reclame gaat maken. Daar zijn groepen niet voor bedoeld!
Het vierde kanaal is de BEDRIJFSPAGINA. Als beheerder kun je UPDATES plaatsen die terecht komen bij jouw volgers. Als je een bedrijfspagina hebt, kun je via een account bij LinkedIn Campagnebeheer zo’n update ook promoten bij de internationale doelgroep van je keuze. Daar zijn wel kosten aan verbonden.
Interessante content
Nadat ik tijdens de training de kanalen had besproken, ben ik verder ingegaan op de content. Wat zijn nou interessante berichten om te delen in aanloop naar een beurs, tijdens een beurs en na afloop van een beurs? De verschillende tips bleken voor de meeste ondernemers eyeopeners te zijn, waar ze graag gebruik van wilden maken. De tijd voor de vragenronde was te kort om alle onderwerpen volledig te behandelen.
Ben je inmiddels nieuwsgierig geworden en zou je er iets voor voelen om ook zo’n training bij te wonen, kijk dan op deze pagina van de NEC voor de mogelijkheden in november en december 2018. Aan de deelname zijn geen kosten verbonden.
Aanmelden voor deze bijeenkomsten kan via deze link.