De term tunnelvisie kom je momenteel veel tegen op de sociale media. Het gaat dan meestal om een bericht over het populaire tv-programma Wie is de Mol. Je bent er zo van overtuigd wie de mol is, dat je blind raakt voor aanwijzingen die in een andere richting wijzen. Zelf had ik onlangs met een ander voorbeeld van tunnelvisie te maken. Het ging over mijn fans.
De derde doelgroep
Zoals je wellicht al in een eerder blog hebt gelezen, kan je LinkedIn inzetten om meer fans voor je bedrijf te krijgen. Toen ik er een paar dagen geleden zelf weer mee bezig was, kwam ik tot mijn verbazing tot de ontdekking dat ik een belangrijke groep fans over het hoofd had gezien. In mijn werk als LinkedIn-trainer denk ik altijd in twee doelgroepen: bedrijven en instellingen aan de ene kant en werkzoekenden aan de andere kant. Maar daar zit nog een heel belangrijke groep tussen en dat zijn HR-professionals als intermediairs en recruiters.
Flinke schare fans
Deze HR-professionals schakelen mij in om hun klanten bij te spijkeren op het gebied van LinkedIn. Zo werk ik al jaren voor een outplacementbureau dat mensen begeleidt naar een nieuwe baan. Ze sturen de mensen die bij hen terechtkomen bijna altijd door naar een van mijn trainingen. Ze missen de kennis, tijd en energie om het zelf te doen en maken graag gebruik van mijn expertise. Wat ik hiermee wil zeggen is dat deze HR-professionals een belangrijke doelgroep voor mij vormt en ik intussen een flinke schare fans onder hen heb. Maar door mijn tunnelvisie zag ik ze over het hoofd.
Wat kan je hiervan leren?
Wat mij is overkomen, kan jou ook gebeuren. Als je als ondernemer je doelgroepen op een rijtje zet, kan het zomaar gebeuren dat je een belangrijke groep over het hoofd ziet. Zonde natuurlijk! Het helpt om regelmatig met een ander te sparren over je bedrijf en waar je zoal mee bezig bent. Zelf heb ik sinds enige tijd een coach die mij spiegelt in mijn ondernemerschap en zelf coach ik ook professionals die zich willen ontwikkelen.
Uitbreiden van je doelgroepen
LinkedIn kan je helpen om je verschillende doelgroepen uit te breiden. We gaan even terug naar het voorbeeld van het outplacementbureau. Als ik in het zoekvenster van LinkedIn zoek op OUTPLACEMENT, NEDERLAND en daarna BEDRIJVEN, dan vind ik 130 bedrijven die op LinkedIn een bedrijfspagina hebben aangemaakt. Ik kan die bedrijfspagina’s bezoeken en op hun werknemers klikken. Dan zie ik wie ik in de 1e, 2e en 3e graad ken. Zo kun je een eerstegraads contact meteen een bericht sturen via LinkedIn. Als je een interessant contact vindt in de tweede graad, kan je zien welke contacten je gezamenlijk kent. Je kunt je door iemand die je wel goed kent, laten introduceren. Je warm te laten introduceren in het netwerk van jouw connecties werkt over het algemeen goed.
Netwerken is iets anders dan verkopen!
Een nieuw contact nodig je uit via een persoonlijk netwerkverzoek, waarin je uitlegt waarom je graag in contact wil komen met de ander. Geen verkoop dus, maar oprechte interesse en het creëren van een win-winsituatie. Jij kan dat doen door regelmatig interessante content te delen via LinkedIn, wat al jouw eerstegraads contacten te zien krijgen. Wil je weten hoe je dat aanpakt, kijk dan eens op deze link voor de cursus Meer klanten met LinkedIn. Een cursus van 1 dag voor ondernemers die op basis van fans willen leren hoe ze daarvoor LinkedIn kunnen inzetten om aan meer fans te komen en zo hun omzet willen verhogen.
Als bonus bij deze training ontvang je het boek Een Zaak van Fans van Ellen de Lange-Ros à € 19,95 en een fotoshoot voor een persoonlijke profielfoto ter waarde van € 35,00!