In een tijd waarin we beperkt zijn in de mogelijkheden om op locatie te netwerken, is het belang van een goed virtueel netwerk groter dan ooit. Tijdens mijn trainingen merk ik dat ondernemers daarmee worstelen. Een van de onderwerpen waarover ik regelmatig vragen krijg, is de LinkedIn bedrijfspagina. Hoe werkt het precies en wat kan ik ermee? Vandaar dat ik al enkele jaren tijdens de cursus ‘Basisvaardigheden LinkedIn voor de ondernemer’ en ‘Meer klanten met LinkedIn’ uitgebreid in ga op het aanmaken en inrichten van een bedrijfspagina en hoe je meer interactie krijgt. In dit blog geef ik je een voorzet op de inhoud.
Meerwaarde van een LinkedIn bedrijfspagina
De grootste meerwaarde van een LinkedIn bedrijfspagina ten opzichte van een website is de interactiviteit. Content op je bedrijfspagina kan je meteen delen met je netwerk en voor de inhoud van je website heb je andere kanalen nodig om dat te realiseren. Informatie die je via je bedrijfspagina deelt, kunnen door je volgers en bezoekers als INTERESSANT worden aangemerkt of worden voorzien van COMMENTAAR. Die content wordt dan meteen ook gedeeld met de 1e graads connecties van diegene die reageert. Ook kan je informatie worden gedeeld met 1e graads connecties of binnen een groep. Voor je er erg in hebt, komt jouw content terecht bij mensen die voor jouw bedrijf heel interessant kunnen zijn.
Link met je persoonlijk profiel
Een bedrijfspagina is altijd gelinkt aan een persoonlijk profiel op LinkedIn. Daarnaast is het mogelijk om meer mensen als beheerder van de bedrijfspagina aan te wijzen. Al die beheerders mogen elke maand 100 mensen in hun netwerk uitnodigen om de bedrijfspagina te volgen. Die link met persoonlijke profielen maakt een bedrijfspagina extra interessant, doordat je de persoonlijke netwerken kunt inzetten voor de zichtbaarheid van je bedrijfspagina. Andersom kan je het logo van je bedrijfspagina toevoegen aan je persoonlijk profiel bij ERVARING. Dat ziet er professioneel uit en als dan een bezoeker van je persoonlijk profiel op het logo klikt, komt hij/zij meteen op de bedrijfspagina terecht.
Content delen op je bedrijfspagina
Alles wat je op een bedrijfspagina plaatst, gaat uit naam van je bedrijf. Volgers en bezoekers zien dus het logo van het bedrijf, maar niet de naam van wie het heeft geplaatst. Voor de beheerder(s) is wel te zien wie verantwoordelijk is voor de content. Als het netwerk, dus het aantal volgers van je bedrijfspagina, nog niet zo groot is, kan je de content die je plaatst, delen via je persoonlijk profiel, dat meer volgers heeft. Zeker als je met meer mensen in je bedrijf werkt, is dat interessant, omdat je samen een enorm groot bereik kunt hebben.
Adverteren op LinkedIn
Indien je als bedrijf wilt adverteren op LinkedIn omdat je een vacature wilt plaatsen of producten of diensten wilt promoten, moet je een bedrijfspagina hebben. Het werkt een beetje zoals bij Google AdWords (nu Google Ads). Jij bepaalt het budget (minimum van € 10 per dag) en ook welke functies, locaties en/of bedrijfstakken jouw gesponsorde content onder ogen krijgen en hoe lang de campagne loopt. Zodra er op een gepromoot bericht wordt geklikt, wordt dit in mindering gebracht op je dagbudget. Is het dagbudget op, dan is de gepromote content niet meer zichtbaar. Adverteren kan bijvoorbeeld interessant zijn als je iets onder de aandacht wilt brengen binnen netwerken waarin je zelf nog niet goed bent vertegenwoordigd.
Evenement aanmaken
Een nieuwe functionaliteit binnen LinkedIn is dat je via je bedrijfspagina een evenement kunt aanmaken. Dit gaat verder dan je bij de term evenement zou vermoeden. Zo kun je een training of speciale actie ook als evenement delen. Elk evenement kan publiek zijn (voor iedereen zichtbaar op LinkedIn) of privé op uitnodiging van een beheerder van de bedrijfspagina.
Meten is weten
Net als bij je website, kan je ook monitoren wat er op je bedrijfspagina gebeurt. Op de bedrijfspagina heb je een knop STATISTIEKEN, waarmee je de bezoekers, de updates en de volgers uitgebreid kunt bekijken. Recent heeft LinkedIn het weer mogelijk gemaakt om als beheerder alle volgers van de bedrijfspagina te bekijken. Zo kan je bijvoorbeeld via UPDATES goed zien welke content het goed doet en welke minder aanslaat.
Voor wie is een bedrijfspagina interessant?
Voor een eenmanszaak of een klein MKB-bedrijf zonder ondersteuning in communicatie kan ik mij voorstellen dat het een hele klus is om én een website én een LinkedIn bedrijfspagina in de lucht te houden. Natuurlijk kunnen ze elkaar versterken, maar je kan ook kiezen. Waarom heb je een website? Levert die website geld op? Of kost het alleen maar geld? Als je op die laatste vraag JA antwoordt, dan zou je kunnen overwegen om alleen een bedrijfspagina op LinkedIn te zetten en die in te zetten voor je business. Heb je een webshop, dan gaat die vlieger natuurlijk niet op.
Maak een plannetje
De meeste goede voornemens stranden door de waan van de dag. Wil je succesvol met een bedrijfspagina aan het werk, dan is het slim om een plannetje te maken. Zo’n contentstrategie kan bijvoorbeeld bestaan uit een lang blog artikel, die je daarna via je persoonlijke LinkedIn profiel deelt met je netwerk als artikel, een nieuwtje over je bedrijf, een prikkelende of grappige foto of een korte vlog en een aansprekende quote van bijvoorbeeld een klant of medewerker. Als je dat elke maand doet, ben je al heel goed bezig en zul je zien dat het aantal volgers spectaculair groeit.
Uitbesteden
Als je weinig tijd hebt, dan zou je bijvoorbeeld aan een virtueel assistent de contentplaatsing kunnen uitbesteden. Of je huurt een tekstschrijver in om jouw blogs te reviseren. Juist als je klein bent, kun je niet alles alleen doen. Huur een professional in om samen met jou van je bedrijfspagina een commercieel succes te maken!
Wil je hulp bij het maken van jouw LinkedIn bedrijfspagina? Vanaf 20 0ktober 2020 hebben wij de LinkedIn Companypage Support als nieuwe dienst in het leven geroepen. Wij maken jouw LinkedIn bedrijfspagina en jij krijgt in 1 uur online via ZOOM uitleg over de werking van de LinkedIn bedrijfspagina. Je krijgt meteen beheerdersrechten en je kunt meteen aan de slag. Dit is de link naar deze nieuwe dienst,
Meer weten over LinkedIn?
Denk je na het lezen van dit blog over de LinkedIn bedrijfspagina: dit wil ik, maar hoe pak ik het aan? Dan hebben we een paar goede trainingen voor je. ‘Meer klanten met LinkedIn’ is iets voor je als je een bedrijfspagina wilt aanmaken en wil leren hoe je daarmee kunt communiceren. Tijdens de cursus ‘Basisvaardigheden LinkedIn voor de ondernemer’ leer je over hoe je een bedrijfspagina aanmaakt en leer je hoe het werkt. Beide trainingen zijn zowel live in Soest (in onze Corona-proof lesruimte waar plaats is voor maximaal 6 deelnemers) of gewoon vanuit huis achter je eigen PC online via ZOOM. Je kunt ook een individuele LinkedIn sessie van 2 uur met mij afspreken. Of we gaan in een 1-op-1 Expertsessie van 1 uur samen aan de slag. Jij mag kiezen; ik sta voor je klaar.