In een eerder blog heb ik je al verteld hoe je met behulp van social media gemakkelijker een baan kan vinden. Tijdens de workshops op 16 april in De Bilt hebben we tal van werkzoekenden kunnen helpen met kennis en tips waarmee ze hun zichtbaarheid online konden verbeteren. Ook mensen die dachten goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden die social media bieden, waren verbaasd over wat ze allemaal nog niet wisten. Zo blijkt maar weer dat je nooit bent uitgeleerd.
Enkele tips op een rijtje
Bij desocialmediatraining.nl kunnen we uren vertellen over de geheimen van Linkedin, Facebook en Twitter. In dit blog voert dat te ver en ook tijdens de workshops hadden we geen tijd om alles te behandelen. We beperken ons daarom tot een aantal handige tips, die je meteen kan toepassen en die je ook meteen gaan helpen bij het online vinden van een baan, zoals deze:
- zorg voor een uniforme presentatie op alle verschillende platformen. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde profielfoto en dezelfde zoektermen. Het vergroot je herkenbaarheid en zichtbaarheid.
- verplaats je in recruiters, bemiddelaars en personeelsfunctionarissen en vertaal waar jij naar op zoek bent naar wat je te bieden hebt. Maak van ‘ik zoek een parttime baan als secretaresse voor 24 uur’ ‘een gedreven secretaresse is drie dagen beschikbaar’.
- ga op zoek naar groepen en communities die aansluiten bij je ambities en ga ze volgen. Wees er zichtbaar door regelmatig relevante informatie te delen en je te mengen in online discussies.
Op grond van onze ervaringen en de feedback die we tijdens de workshop in De Bilt hebben gekregen, hebben we een speciale training samengesteld voor mensen die zoek zijn naar een baan of zich willen heroriënteren op de arbeidsmarkt. Je gaat in die training aan de slag met Linkedin, Facebook en Twitter. De enige voorwaarde voor het deelnemen aan de training is dat je een profiel op alle drie platformen hebt aangemaakt. We starten om 10.00 uur en ’s middags rond 15.30 uur ben je klaar. Kijk hier voor meer informatie en om je aan te melden.