Per 15 juni 2024 verhuizen wij naar ABOG Business Centre – Vernadiumweg 25 – Amersfoort

Is LinkedIn voor fotografen het juiste platform?

Dat is een vraag die ik regelmatig gesteld krijg. Vorige week nog door Emma, portretfotograaf. Emma vertelde dat ze heel succesvol is op Instagram en Facebook en daar regelmatig opdrachten door krijgt.

Emma twijfelt of ze nu ook nog tijd en energie moet steken in LinkedIn.

Emma staat al wel met een profiel op LinkedIn, maar ze geeft toe dat ze daar niet zo actief mee is.

Ik stel Emma twee vragen om haar kennis te checken: ‘Weet je dat jouw kopregel het meest krachtige marketinginstrument is van je hele LinkedIn profiel? Nu staat er alleen portretfotograaf. Daarmee val jij onvoldoende op ten opzichte van je conculega’s’. Emma geeft toe dat ze zich dat helemaal niet gerealiseerd had.

Ik stel nog een vraag: ‘Wie zijn jouw klanten Emma?’. Emma, denkt er heel even over na en antwoordt: ‘Bedrijven die hun team willen laten fotograferen voor een nieuwe website’. Ik vraag: ‘En hoeveel van deze bedrijven heb je in jouw connecties staan?’. Emma geeft toe: ‘Niet zo heel erg veel. Alleen de klanten waarvoor ik al eens een fotoshoot heb gedaan’.

Ik leg uit dat het slim is om als je op LinkedIn gaat communiceren ook connecties in je netwerk opneemt die mogelijk op termijn klant bij jou zouden willen worden. Ik stel Emma de volgende vraag: ‘Heb je er wel eens over nagedacht om te linken met websitebouwers in jouw regio? Zij krijgen klanten die foto’s nodig hebben voor een nieuwe website’. Als je die in jouw netwerk hebt, dan kom je op die manier aan nieuwe klanten’. Daar kun je LinkedIn heel makkelijk voor gebruiken. Want die zijn eenvoudiger te vinden op LinkedIn, dan bedrijven die een nieuwe website willen en hun team willen laten fotograferen.

Emma zegt: ‘Aha, zo had ik er nog niet naar gekeken. Interessant.’.

Uit twee ogenschijnlijke makkelijke vragen blijkt dat de kennis van Emma niet voldoende is om succesvol te zijn op LinkedIn. Daarin is Emma echt niet uniek.

Engelsen hebben een krachtige uitspraak: ‘Knowledge is power’. Als je op de hoogte bent hoe een platform als LinkedIn nu echt werkt, dan kun je het ook als fotograaf voor de zakelijke markt heel goed en succesvol inzetten naast Facebook en Instagram.

Spreekt het verhaal van Emma je aan, meld je dan aan voor de LinkedIn training speciaal voor fotografen en leden van DuPho. Die laatste groep krijgt een aantrekkelijke korting van 12,5%. Klik op deze link om te weten wat je op 21 maart a.s. in Soest precies gaat leren.

Oh ja, er is ook een lekkere en nuttige netwerklunch voor de deelnemers aan het ochtend- en middagprogramma tussen 12.30 en 13.30 uur

Is deze training niks voor jou, maar wel voor een collega fotograaf of een fotograaf uit jouw netwerk, delen mag!