LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Wat is het doel van LinkedIn?

Onlangs vroeg een van mijn cursisten tijdens de workshop Strategisch gebruik van LinkedIn, welk doel het heeft om LinkedIn te gebruiken. De reden dat ze het vroeg was om argumenten te verzamelen om collega’s te kunnen overtuigen van het nut. De organisatie waarin ze werkte, had besloten meer gebruik te gaan maken van LinkedIn en nu wilde ze de medewerkers die er nog niet mee werkten, enthousiasmeren om dat wel te gaan doen.

Onbekend maakt onbemind

Ik merk in de praktijk dat de belangrijkste reden dat mensen LinkedIn links laten liggen, de onbekendheid met de mogelijkheden is. Ze hebben onvoldoende kennis van het platform en durven ook niet toe te geven dat ze het ontbreekt aan die kennis. Vervolgens wordt het onder het mom van ‘ik heb er toch geen tijd voor’ aan de kant geschoven. En dat is jammer en zeker een gemiste kans. Ik hoop met dit blog mensen te bewegen om nog eens serieus naar LinkedIn te kijken en misschien wel enthousiast mee aan de slag te gaan.

LinkedIn in cijfers

LinkedIn deed in 2003 in Amerika haar intrede als een van de talrijke sociale media. Tussen 2008 en 2010 werd LinkedIn in Nederland ook een hype en waren er zo’n 3 miljoen gebruikers actief. In die tijd was alleen de Engelstalige versie beschikbaar. Toen er ook in Nederland een vestiging van LinkedIn aan de slag ging, kwam niet veel later – in januari 2012 -  een Nederlandstalige versie beschikbaar. Intussen hebben bijna 7,5 miljoen Nederlanders een profiel op LinkedIn. Wereldwijd hebben 654 miljoen mensen een LinkedIn profiel. In juni 2016 nam Microsoft Linkedin over voor het bedrag van € 23,2 miljard!

Wat is LinkedIn?

Voordat we in Nederland de beschikking kregen tot LinkedIn, hadden we Schoolbank.nl. Daar kon je een account aanmaken om zo weer in contact komen met oud-klasgenoten. Eigenlijk doet LinkedIn hetzelfde, alleen dan veel uitgebreider. LinkedIn is een zakelijk platform waarbij je een uitgebreid profiel aanmaakt (je kunt het vergelijken met het online zetten van je CV). Vervolgens kan je met andere mensen die ook op LinkedIn een profiel hebben, linken door een uitnodiging te versturen. Zodra je met elkaar bent gelinkt, kun je zien met welke mensen de ander een link heeft. Zo kun je heel eenvoudig je netwerk uitbreiden.

Je kan dus verbinding zoeken met mensen met wie je nu samenwerkt, zoals je collega’s en je klanten. Maar je kan ook mensen opzoeken uit het verleden, zoals oud-studiegenoten of voormalige collega’s. Eenmaal gelinkt blijf je bij elkaar in beeld, ook als je verandert van baan of woonomgeving.

Tijdens mijn LinkedIntrainingen zijn cursisten vaak verbaasd over de vele mogelijkheden die LinkedIn te bieden heeft. Een kleine greep uit het aanbod:

  • Je blijft op de hoogte van waar anderen mee bezig zijn. Veelal worden er vragen gesteld, zoals ‘wie kan mijn helpen aan?’ of nieuwtjes gedeeld en vacatures online gezet. Ook bedrijven met een profiel op LinkedIn komen met hun nieuws langs, mits je hen volgt. Daar kan je zelf je voordeel mee doen en berichten die interessant zijn voor mensen uit je netwerk, kan je doorsturen.
  • Je kunt informatie van anderen verder verspreiden door er actief mee aan de slag te gaan. Zo kan je een bericht interessant [knopje] vinden, waardoor het in het netwerk van al jouw contacten terecht komt. Je kunt je voorstellen dat als je bij een groot bedrijf werkt en het delen van informatie wordt door medewerkers gedaan die ook grote netwerken hebben, het nieuws zich razendsnel verspreidt.
  • Je kunt als bedrijf een bedrijfspagina aanmaken. Daarmee creëer je een interactieve website, waarmee je als bedrijf de gratis abonnees (volgers) kunt bereiken. Medewerkers van een bedrijf met een bedrijfsprofiel zijn automatisch volgers en kunnen een grote rol spelen in het verspreiden van nieuwsberichten door actief te reageren en het in hun netwerk te verspreiden.
  • Je kunt lid worden van allerlei groepen. Dat zijn online communities, waarbij leden van de groep met elkaar inhoudelijke discussies kunnen voeren. Leden kunnen onderling met elkaar communiceren, ook als ze niet met elkaar zijn gelinkt. Er zijn heel veel verschillende groepen: lokaal, landelijk, internationaal, vakgebieden, werkgebieden, interessegebieden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een groep die door iemand wordt beheerd.
  • Het is ook mogelijk om te bloggen via LinkedIn. Deze zogenaamde artikelen blijven permanent op je LinkedIn-profiel en zijn voor alle bezoekers van je profiel te lezen. Als je de blogs interessant vindt, kun je volger worden van de auteur van het blog en zo op de hoogte blijven van nieuwe blogs. Ook blogs kunnen weer worden verspreid via het netwerk.
  • Je kunt je netwerk via je bestaande contacten (connecties genaamd) uitbreiden door strategische zoekopdrachten op te slaan en LinkedIn het werk te laten doen door melding te maken van nieuwe LinkedIn-leden die voldoen aan de trefwoorden van de zoekopdracht. Op deze manier kun je bijvoorbeeld nieuwe mensen uitnodigen om te linken. Zeker voor recruiters is deze mogelijkheid erg interessant.

Wat levert LinkedIn je op?

Door via LinkedIn professioneel aan je zichtbaarheid te werken als persoon en als bedrijf, kun je:

  • nieuws via het netwerk van medewerkers op een snelle manier verspreiden
  • nieuwe doelgroepen bereiken
  • als geïnteresseerde volger worden van een bedrijfspagina
  • je netwerk uitbreiden met mensen waarvan je hoopt dat ze in de toekomst klant worden
  • bezoekers linken naar je website
  • via groepen eenvoudig contacten leggen met voor jou interessante mensen
  • werken aan je personal branding door waardevolle content te leveren in de vorm van artikelen die worden opgeslagen op je profiel
  • extra informatiekanaal voor bedrijven door middel van de bedrijfspagina, waarop geïnteresseerden interactief met elkaar kunnen communiceren. Dit in tegenstelling tot de meeste websites.

Wat vind jij ervan?

Ik merk dat bij het schrijven van dit blog het best lastig is om in eenvoudige taal de waarde van LinkedIn uit te leggen. En wellicht is LinkedIn niet voor elke medewerker in het bedrijf interessant. Het hangt zeker van je functie af. Mensen die werken bij communicatie, HR, marketing, sales en de directie hebben over het algemeen het meest baat bij LinkedIn en je ziet ook dat deze mensen de meest uitgebreide netwerken hebben. Maar misschien heb ik het mis en doe ik andere groepen hiermee tekort. Dus ben ik benieuwd naar jouw visie en ervaring in een positieve reactie die je hier achter kan laten. Ik dank je daar alvast hartelijk voor.