In stilte online solliciteren

De afgelopen jaren heb ik verschillende keren training gegeven aan medewerkers van bedrijven waar plotseling werd gesaneerd. Er waren mensen bij die al meer dan 25 jaar bij dezelfde werkgever in dienst waren. Ineens werd hun toekomst onzeker.  Ze waren er niet gerust op dat ze nog eens tien jaar verder zouden kunnen bij hun huidige werkgever. Maar wat doe je dan? Want je loyaliteit zit je in de weg. Je bedrijf is al die jaren goed voor je geweest, dus je gaat niet zomaar overal solliciteren. En eigenlijk weet je ook niet zo goed hoe je moet beginnen. LinkedIn kan je dan helpen.

Eerst je CV op orde

Je profiel op LinkedIn kun je beschouwen als je online CV. Als je het handig aanpakt, werkt het als een open sollicitatie die continu beschikbaar is. Mensen die al tientallen jaren bij dezelfde werkgever hebben gewerkt, vinden het vaak lastig om een gevarieerd CV op te stellen. Mijn tip voor hen is om de carrière in kleine stukjes te hakken. Want in al die jaren heb je niet altijd hetzelfde gedaan. Dus begin bij het begin en beschrijf bij alle verschillende functies wat je taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waren.

Ga vervolgens na welke trainingen, cursussen en opleidingen je in al die tijd hebt gevolgd. Met welke software heb je gewerkt? En als je aan projecten hebt gewerkt, welke waren dat dan. Wat was je rol? Wat was het resultaat. Op die manier laat je potentiële werkgevers zien wat je in je mars hebt en dat je niet op je lauweren hebt gerust. Als je leiding hebt gegeven, aan hoeveel mensen was dat dan?

In de ruim 9 jaar dat ik werkzoekenden begeleid met het maken van een goed LinkedIn profiel zie ik dat we over het algemeen te bescheiden zijn in jezelf online etaleren. Naar mijn mening maak je een LinkedIn profiel niet voor jezelf, maar voor de mensen die naar jou op zoek zijn. Zorg dus dat het er verzorgd uitziet en het inhoudelijk allemaal klopt.

Waar ben je naar op zoek?

HR-professionals, recruiters en headhunters struinen dagelijks LinkedIn af op zoek naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures of stille opdrachten. Ze doen dat onder meer met behulp van zoekwoorden. Zorg er dus voor dat de namen van de functies die jij ambieert, voorkomen in de kopregel van je LinkedIn profiel of elders in je profiel bijvoorbeeld in Info. Wil je een leidinggevende functie, dan gebruik je bijvoorbeeld het woord ‘manager’. Heb je de voorkeur voor een bepaalde branche, dan is het ook slim om dat mee te nemen, bijvoorbeeld Manager ICT of Retail Manager. Op die manier ben je proactief bezig met je online zichtbaarheid en zorg je op die manier dat er nieuwe uitdagingen op je pad komen.

Wil je meer handige tips?

Er valt nog veel meer te vertellen over wat je kan doen om meer online aandacht te krijgen voor je ambities. Een aantal van die tips vind je op de website van https://www.judithdepagter.nl/blog-tips/. Past het volgen van een LinkedIn-training in een kleine groep met andere werkzoekenden beter bij je? Check dan eens deze link: https://www.judithdepagter.nl/linkedin-trainingen/aan-werk-linkedin/.

De eerstvolgende training is op woensdag 25 september 2019 van 13.30 tot 16.30 uur in Soest.

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie