LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Hoe verbeter je je zichtbaarheid op LinkedIn? 5 tips!

Een van de doodzonden op LinkedIn is het plaatsen van commerciële content of overduidelijk bezig zijn met verkopen. Op LinkedIn gaat het primair om netwerken, het delen van contacten, kennis en ervaring. Als trainer en expert in LinkedIn krijg ik wel regelmatig de vraag hoe je kunt zorgen dat je je onderscheidt van anderen. Hoe speel je jezelf in de picture, hoe zorg je dat je zichtbaar bent? In dit blog geeft ik je vijf tips, waarmee je vast je voordeel kunt doen.

1. Verwerk de juiste zoekwoorden in je LinkedIn profiel

Je hebt een aantal mogelijkheden om zoekwoorden te verwerken in je profiel. Door deze mogelijkheden optimaal te benutten, zorg je ervoor dat de mensen die voor jou interessant zijn, jou beter kunnen vinden:

  • Kopregel (onder je naam)

Deze regel mag maximaal 220 karakters bevatten en wordt in vrijwel alle communicatie op LinkedIn getoond. Een heel krachtige communicatietool.

  • Info (samenvatting)

Onder de kop van je profiel kun je INFO (voorheen Samenvatting) schrijven. Daarin vertel je wie je bent, waar je passie vandaan komt, waar je naar op zoek bent (bijvoorbeeld werk) of met welke klanten je werkt (als ondernemer) en je contactgegevens. Zelf ben ik er een voorstander van om de theorie van Simon Sinek ‘The Golden Circle’ te gebruiken voor de omschrijving van INFO. Op die manier wordt het jouw verhaal en raak je de lezer. Ik schreef er al eerder een blog over.

  • Omschrijving bij ERVARING

Door de taken en verantwoordelijkheden die je hebt slim te omschrijven, geef je voor je bezoekers meer inhoud aan je profiel en vergroot je de kans enorm om gevonden te worden.

  • Omschrijving bij OPLEIDING

Soms is het handig een omschrijving op te nemen onder OPLEIDING, zeker als het een relatief onbekende opleiding is. Ook op die woorden kun je worden gevonden.

  • Vaardigheden

Ik durf wel te stellen dat dit het meest onbegrepen en onderschatte onderdeel is van LinkedIn. Het is belangrijk om zelf in te vullen waar jij goed in bent en dat door jouw eerstegraads connecties te laten bevestigen. Op die manier ziet een bezoeker meteen waar je kracht ligt. Je raadt het al. Ook op deze woorden kun je worden gevonden!

2. Zorg voor inhoudelijk sterke aanbevelingen

Vraag regelmatig mensen uit jouw eerstegraads netwerk om een inhoudelijk sterke aanbeveling te schrijven. Op die manier heb je altijd actuele aanbevelingen op je profiel. Ik zie zo vaak aanbevelingen van jaren geleden. Dat is niet echt een visitekaartje voor anderen om met jou in zee te gaan. Zelf probeer ik ten minste één nieuwe aanbeveling per kwartaal te krijgen. Meestal krijg ik die spontaan en soms vraag ik erom.

Wat anderen over jou zeggen, is veel geloofwaardiger dan wat jij over jezelf zegt. Maak daar dus handig gebruik van. Het zit niet helemaal in onze cultuur, maar het is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen bij bezoekers van je profiel. In Nederland is dit een onderschat onderdeel van het profiel.

3. Werk aan een sterk eerstegraads netwerk

Zoals bij alle netwerken geldt ook bij LinkedIn dat je actief moet zijn. Je moet er tijd en energie in stoppen om er iets uit te halen. Elk nieuw contact is de moeite waard om toe te voegen aan je LinkedIn-netwerk. Mensen veranderen van positie of werkgever en dat biedt jou zo maar de kans om bij een nieuw bedrijf binnen te komen.

Met een groot eerstegraads netwerk heb je ook al snel duizenden contacten in de tweede graad. Daar zitten volop kansen voor je, want je kunt je eerstegraads contact vragen om een introductie. Voorwaarde is dat je netwerk kwalitatief goed in elkaar zit. Als je voortdurend mensen accepteert, zonder dat je weet wie die persoon is, dan werk het natuurlijk niet. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk mensen toevoegt aan je netwerk die je daadwerkelijk kent.

4. Zorg dat je zeer regelmatig zichtbaar bent op LinkedIn

Een profiel alleen is niet genoeg om gevonden te worden. Je zult ook actief op LinkedIn moeten zijn om opgemerkt te worden in het netwerk. Dat kun je doen door content van anderen verder te brengen met de knopjes INTERESSANT, COMMENTAAR of DELEN. Je kunt ook zelf een BIJDRAGE SCHRIJVEN en delen met je eerstegraads connecties of met iedereen (1e, 2e en 3e-graads contacten). Sinds enkele jaren is het ook in het Nederlands op LinkedIn mogelijk om #’s te gebruiken. Ook daarmee kan je je zichtbaarheid behoorlijk vergroten.

5. Schrijf artikelen via LinkedIn

Ik plaats consequent elke maand twee artikelen (zoals deze) op LinkedIn met inhoud waar mijn netwerk iets aan heeft. Dat zorgt voor zoekwoorden enerzijds en het versterkt mijn status als expert. Artikelen blijven (zolang LinkedIn deze functionaliteit ondersteunt) op mijn LinkedIn profiel zichtbaar voor mijn netwerk en bezoekers. Het trekt extra bezoekers aan op je LinkedIn profiel, je krijgt meer volgers en anderen kunnen jouw artikel vinden via de zoekmachines.

Wil je meer weten over online profileren met LinkedIn?

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te geven over hoe je met LinkedIn jezelf beter in de markt kunt zetten. Daar kan ik letterlijk uren over praten. Vond je deze tips interessant en wil je weten wat je nog meer zou kunnen leren over LinkedIn, check eens onze cursus LinkedIn zakelijk toepassen van A tot Z. Binnenkort verschijnt ook de nieuwe versie van mijn LinkedIn E-book ‘Mensen online met elkaar verbinden’, waarin ook tal van wetenswaardigheden en tips staan. Cursisten krijgen deze uitgave gratis.

Heb je in de tussentijd vragen? Laat het mij weten via de contactpagina van mijn website, rechtstreeks via e-mail: info@judithdepagter.nl of telefonisch op 035-588 17 17.