Hoe scoor jij in social selling?

Als je een liefhebber bent van de serie Black Mirror, dan herinner je vast nog de aflevering uit 2016, waarin je maatschappelijke mogelijkheden volledig afhankelijk waren van de ranking die anderen je toedeelden. Je sociale status werd teruggebracht in een cijfer van 1 tot en met 5. LinkedIn heeft een tool ontwikkeld, waarmee je zelf kan zien hoe het staat met jouw social selling index. Als jij wilt weten hoe effectief jij bent in online netwerken, klik dan op deze link en vervolgens op de button GET YOUR SCORE FREE.

Wat is social selling?

Als je social selling opzoekt in Wikipedia, dan lees je: ‘social selling is het proces van het ontwikkelen van relaties als onderdeel van het verkoopproces. Tegenwoordig gebeurt dit vaak via online sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest, maar het kan ook offline plaatsvinden.’ Naar mijn mening is verkopen via sociale netwerken altijd een combinatie van online en offline. Zo kun je LinkedIn slim inzetten om je personal branding een enorme boost te geven, waardoor klanten je beter weten te vinden. Ze vinden je zakelijk aantrekkelijk omdat je veel kennis deelt en doordat je zichtbaar bent, bouw je aan je imago als expert in je vakgebied.

Wat is je score?

Je hebt intussen vast al op de link geklikt om te zien wat jouw social selling index is. Valt het je mee of had je hoger verwacht. Zelf heb ik ook de proef op de som genomen en dit is wat eruit naar voren kwam:

Als je niet tevreden bent over jouw score, geef ik je graag enkele tips om je index omhoog te krijgen:

Werk aan je netwerk

Zorg voor een goed 1e lijns netwerk. Maak er een vaste gewoonte van om mensen die je zakelijk ontmoet, uit te nodigen om met je te linken. Nodig ze uit met een persoonlijk bericht, waarin je refereert aan die ontmoeting. Dat bericht wordt dan automatisch opgeslagen in het menu BERICHTEN en op die manier heb je altijd een referentie hoe je elkaar ook alweer hebt leren kennen. Mensen die jou uitnodigen, hoef je niet zomaar te accepteren. Als je ze nooit hebt ontmoet of eerder hebt gesproken, kan je de vraag stellen: ‘kun je aangeven waarom je met mij zou willen linken?’ Ook die vraag en het antwoord worden opgeslagen in BERICHTEN. Als het antwoord je bevalt, kun je uitnodiging ACCEPTEREN. Hoor je niets meer, dan kun je NEGEREN. Een groot 1e lijns netwerk zorgt ervoor dat nog veel meer mensen in de 2e graad bereikbaar worden, door je te laten introduceren door iemand die je in de 1e lijn kent. Maar dat kan alleen als de relatie met de 1e lijn goed is. Bouwen aan je netwerk is belangrijk, onderhoud is zo mogelijk nog belangrijker, maar die kwaliteit wordt door LinkedIn niet gemeten….

Werk aan je personal branding

Zorg voor een compleet ingevuld LinkedIn profiel, dus ook een ingevulde info (voorheen samenvatting), multimedia (bij voorkeur een filmpje), omschrijvingen bij ervaring waarin je vertelt wat je taken en verantwoordelijkheden zijn en aanbevelingen van klanten. Probeer regelmatig waardevolle bijdragen of artikelen te posten die zorgen voor interactie. Met dat laatste gaat jouw zichtbaarheid sterk omhoog en word je vaker gevonden in zoekresultaten. Ook krijg je dan meer bezoekers op je profiel.

Deel je kennis

Deel relevante informatie met je netwerk. Word lid van groepen (liever van een paar groepen waar je actief in bent, dan 100 groepen waar je niets mee doet…) en wees daarin actief. Lanceer zelf discussies en doe mee aan discussies van anderen. Voeg waardevolle informatie toe. Let erop dat groepen nadrukkelijk niet zijn bedoeld om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken.

Wil jij je social selling index een extra boost geven?

Wil je leren hoe jij jouw social selling index een flinke boost kunt geven? Bekijk dan eens de training Meer klanten via LinkedIn of haak aan bij de LinkedIn Summerschool 2019 en volg het complete programma.

Even een stukje verwachtingsmanagement: ik kan je leren wat je moet doen om je SSI omhoog te krijgen, maar het kost tijd en moeite om je doel te bereiken. Je zult zelf op je juiste manier eraan moeten blijven werken om ook tot de beste 1% te behoren! Dat gaat echt niet vanzelf!

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie