Twee ondernemers uit mijn eigen woonplaats vertellen in dit blog hoe zij met de veranderende omstandigheden tijdens Corona zijn omgegaan. Ze zoomen in op de wijze waarop sociale media in het algemeen en LinkedIn in het bijzonder, daarbij heeft geholpen. Het is een drieluik geworden, waarbij ik zelf afsluit met mijn verhaal over de invloed van Corona op mijn social media trainingsbureau en de transformatie die ik heb doorgevoerd.
Op marketing en communicatie wordt meteen bezuinigd
Jeroen van Netten is eigenaar van Rhinoz, een 1-mansbureau gespecialiseerd in (web)tekst en advies in Soest. Ik vraag hem naar zijn ervaringen in het afgelopen jaar. ‘Ik zit al 30 jaar in het vak en heb al vaker een crisis meegemaakt. Wat je ziet is dat klanten de kosten voor communicatie, zoals teksten, eerst voor zich uitschuiven en er daarna op bezuinigen. Dat gebeurde ook in maart 2020. Tijdens de eerste Coronagolf gingen veel van mijn klanten flink bezuinigen op hun marketing en communicatie. Ik was daar wel op voorbereid. Wat ik heb gedaan is dat ik bij mijzelf de druk heb weggehaald: ga er maar vanuit dat tot 1 september 2020 de boel plat ligt en alles wat er aan nieuw werk binnenkomt, is dan meegenomen. Door die gedachte knapte ik mentaal meteen op. En meteen kwamen er ook weer nieuwe opdrachten binnen. Want als je verkoopgesprekken voert en de potentiële klant voelt dat je de opdracht hard nodig hebt, dan verloopt zo’n gesprek toch anders. Als je er meer ontspannen bij zit en met een beetje humor zo’n gesprek voert, komt er ook meer werk naar je toe.’
Zichtbaar blijven
‘Ik ben niet stil blijven zitten en heb mijn website aangepast. De plannen lagen al maanden klaar, maar het kwam er niet van. Ik ben blogs gaan schrijven. Zichtbaar blijven is mijn devies. Dat geldt voor elke ondernemer. Er zijn altijd wel acties te bedenken. Zelf heb ik een digitale map waarin ik allerlei ideeën bewaar voor blogs. Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik heb onderwerpen geselecteerd, er blogs over geschreven en daar ook teksten voor sociale media van gemaakt. Ik heb er leuk fotomateriaal gezocht op Pixabay. Die posts heb ik van tevoren klaargezet en 3 keer per week geplaatst. Het is een eenvoudige manier waardoor ik toch steeds weer even onder de aandacht was.
LinkedIn en acquisitie
Wat ik zie is dat op LinkedIn steeds meer aan hardselling wordt gedaan, in plaats van dat er tips en adviezen worden gegeven. Ik begrijp best dat bedrijven de neiging hebben om dit te doen als het moeilijk gaat, maar we moeten uitkijken dat we op die manier het platform niet kapot maken. Zelf heb ik voor acquisitie bij nieuwe klanten een bureau in de arm genomen dat het voorwerk deed bij prospects. De follow up verzorgde ik zelf. Die aanpak heeft mij aardig wat nieuwe klanten opgeleverd. Voor een bedrijf dat Corona sneltesten doet, heb ik de webteksten mogen maken. Corona heeft mij dus ook iets goeds gebracht, zeg ik dan maar gekscherend! Ik voer op dit moment allerlei leuke gesprekken over het slim inzetten van social media, waardoor bedrijven hun communicatiebudgetten kunnen matigen. Al met al was 2020 eigenlijk best een goed jaar.’
Een rondje eten
Sebastian Ott is eigenaar van Eetvilla van den Brink in Soest. Hoe heeft zijn horecabedrijf de lock-down doorstaan? ‘Met de eerste lock-down meegerekend zijn we nu zo’n 30 weken dicht. Toen op 15 maart 2020 de eerste lock-down werd afgekondigd, was dat een flinke klap voor het team. We hadden een aantal jaren tijdens Kerst ervaring opgedaan met catering en daar juist heel bewust afscheid van genomen. Dat wilden we dus niet opnieuw gaan doen. Maar wat dan wel?
Wij zijn gevestigd in een vrijstaande villa met daar omheen een parkeerterrein waar je rond kunt rijden. Als snel ontstond het idee voor een drive-thru restaurant. Je komt aanrijden, plaatst je bestelling, je betaalt en parkeert je auto. Ongeveer een kwartier later worden de warme gerechten door een medewerker in de auto gezet.’
Ondernemen is improviseren
‘Qua apparatuur hadden we alles in huis om dit op deze manier te kunnen doen. Wel moesten we wat dingen aanpassen, zoals de kassasoftware. En we hebben een nieuw netwerk aangelegd, zodat we buiten, waar de bestelling wordt aangenomen, voldoende bereik hebben om ook het pinapparaat goed te laten werken. In de keuken hebben we extra ruimte gemaakt om de take away-bakjes kwijt te kunnen. Meer was het niet.
Zondagmiddag ontstond het plan aan de hand van een Facebookberichtje dat voorbij kwam. Een restaurant ging biefstukken verkopen. We hebben dit idee opgepakt en met het team goed doorgesproken Naast biefstukken wilden ook een vegetarisch en een visgerecht op de kaart hebben. Al snel bleek dat dit, ook qua logistiek, een haalbaar concept was. Donderdag gingen we live. We hadden niets te verliezen. Iets binnenhalen was beter dan niets. Het personeel snapte heel goed dat dit een kans was om na de lock-down weer met elkaar verder te kunnen. Dus heeft iedereen de schouders eronder gezet.’
Nieuwe klanten
Eetvilla van den Brink is heel actief op LinkedIn. Sebastian legt uit: ‘Tijdens de lock-down kreeg ik ineens meer tijd. Dus ik heb een plannetje gemaakt om marketingcommunicatie op te starten via verschillende sociale media platforms, waaronder LinkedIn. Wij hebben verstand van lekker eten en dat moesten we nu gaan delen. Onze creativiteit moesten we nu op een ander vlak laten zien. Want je moet echt meer aan marketing doen om te zorgen dat mensen terug blijven komen. Dat gaat niet vanzelf. Als je ziet hoe we daardoor een totaal nieuwe markt hebben aangeboord, is dat ongelooflijk. Er komen nog steeds veel vaste gasten, maar ook heel veel nieuwe gasten af op de biefstukken.’
Eten van mond tot mond
‘Naast social media hebben we banners aan de straat en verspreiden we regelmatig flyers huis aan huis. Je wilt niet weten wat daarvan het effect is! Rijen dik staan mensen te wachten. Het lijkt soms wel een McDonald’s! Herhaling van een boodschap helpt en persoonlijke contact helpt ook mee. Als ik jou spreek en jij vertelt enthousiast dat ik toch beslist een keer bij Eetvilla van den Brink een maaltijd moet afhalen, dan werkt dat beter dan welke reclame dan ook. Wij staan al jaren bekend om de hoge kwaliteit van ons eten. Mensen die ons nog niet kenden en het nu eens komen proberen, zijn meteen enthousiast over de kwaliteit. Mond tot mond reclame in combinatie met communicatie op de verschillende sociale mediakanalen heeft voor ons heel goed uitgepakt.’
Van training in Soest naar training via ZOOM
Ik - Judith de Pagter - ben sinds 2010 zelfstandig ondernemen als expert en trainer in LinkedIn. Mijn start was midden in de grote financiële crisis. LinkedIn was hot in Nederland en iedereen had behoefte aan scholing met betrekking tot dit zakelijke online netwerk. LinkedIn was volop in ontwikkeling en deed zelf vrijwel niets aan actieve scholing, zeker niet in Nederland. Inmiddels bestaat LinkedIn bijna 18 jaar en nog steeds blijven de aanvragen voor scholing bij mij binnenkomen.
In 2012 ben ik met andere sociale media-experts en online marketing specialisten onder de naam desocialmediatraining.nl een trainingsbureau gestart voor live lessen bij de klant of in onze locaties in Soest en Hilversum. De trainers zijn zelfstandige professionals en zij werken op contractbasis met mij samen. Ik faciliteer de trainers en doe de acquisitie en de administratieve afhandeling.
Helemaal stil
Nieuwe aanvragen voor mijn diensten als LinkedIn trainer vielen in maart 2020 even helemaal stil. De outplacementbureaus, die een regelmatige stroom van werkzoekenden bij mij onder brachten voor trainingen, lagen stil door de financiële overheidsregelingen zoals de NOW. Ondernemers waren bezig met overleven en op alle niet-noodzakelijke kosten werd bezuinigd. Dus ook op trainingen. Ik had een goed gevulde agenda voor maart en april, maar wat doe je als je wel opdrachten hebt, maar niet live les mag geven en dus niet kan leveren? Gelukkig kwamen er na een maand of twee weer nieuwe opdrachten binnen, maar wel minder frequent dan daarvoor.
ZOOM
Met de trainers met wie ik samenwerk, heb ik afspraken gemaakt om trainingen op afstand via ZOOM te gaan geven. De trainers die aan desocialmediatraining.nl zijn verbonden, zijn via ZOOM getraind. We hebben allemaal een PRO-abonnement, waardoor we tegen lage kosten 24 uur per dag tot 100 deelnemers kunnen bedienen.
In de ‘normale’ situatie gaven we lessen van 3 uur met elk uur een pauze. Via ZOOM begonnen we met hetzelfde programma. Al snel bleek dat niet iedereen dat volhield. Online les krijgen blijkt vermoeiender dan online les geven. Dus hebben we het programma voor LinkedIn trainingen opgeknipt in een deel van 2 uur en na een langere lunchpauze nog het 3e uur. Dat bevalt iedereen goed.
Ook zijn we meteen de LinkedIn ZOOM-training gaan evalueren. Daar kwamen heel positieve resultaten uit. De gemiddelde score over de eerste twee maanden was een 8,9 voor de trainingen op afstand. Dus dat was bemoedigend. Wil je hierover meer weten, lees dan deze blog.
Mix van live en online
Er waren ook klanten die juist voor onze dienstverlening hadden gekozen omdat zij per se wilden dat hun werknemers naar een live training gingen. De meeste van deze klanten vonden een training op afstand via ZOOM geen gelijkwaardig alternatief en vroegen hun geld terug. Gelukkig hebben we deze klanten richting de zomer, toen we weer uit lock-down mochten, alsnog live les kunnen geven en op die manier toch weten te behouden.
Nu, bijna een jaar later, hebben we een mix van trainingen op afstand via ZOOM en live trainingen, mits er geen lock-down is. Er blijven nog steeds klanten komen die alleen maar live getraind willen worden. En er is een nieuwe groep klanten die de voordelen ziet van training krijgen op afstand. Het scheelt hun vooral veel (reis)tijd. Je ziet dat we ons in hoog tempo hebben aanpast aan thuiswerken.
Meer weten?
Heeft dit blog je geïnspireerd en wil je meer weten over onze dienstverlening? Bekijk onze website met ons complete aanbod of stuur mij een e-mail via info@judithdepagter.nl
Judith de Pagter
Expert en trainer in LinkedIn