LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Hoe maak je van LinkedIn een succes

Ik geef al ruim 12 jaar LinkedIn trainingen. Dat zijn trainingen aan professionals die al jaren LinkedIn gebruiken en er nog meer uit willen halen dan ze al doen. Maar ik krijg ook deelnemers die summier kennis hebben van LinkedIn en willen leren hoe ze een goed profiel kunnen maken. Dat lukt altijd, maar ik vertel er meteen bij dat je er daarmee nog niet bent. Om dat duidelijk te maken, laat ik de laatste maanden onderstaande afbeelding zien.

 

Om van LinkedIn een succes te maken, heb je – naast een goed profiel - ook een netwerk nodig. Dat netwerk creëer je onder meer door zichtbaar te zijn. Die drie samen vormen de basis voor succes.

  1. Een professioneel LinkedIn profiel

Wat je in je persoonlijk profiel laat zien, is afhankelijk van het doel dat je op LinkedIn hebt. Ben je bijvoorbeeld via LinkedIn op zoek naar werk, dan ziet je profiel er op onderdelen anders uit dan als je ondernemer bent en via LinkedIn op zoek bent naar nieuwe klanten, een nieuwe opdracht of naar nieuw personeel.

In de 12,5 jaar dat ik nu les geef in LinkedIn merk ik dat we in Nederland geen natuurlijke aanleg hebben om onszelf online goed neer te zetten. Zo is ons CV in Word altijd veel uitgebreider dan ons online CV dat LinkedIn voor een deel is. Dat is een gemiste kans. Ik ben van mening dat er geen verschil meer is tussen een CV op papier en online. Een LinkedIn profiel is je CV. Je kunt zelfs met één muisklik rechtstreeks met je LinkedIn profiel solliciteren op een betaalde vacature in LinkedIn.

Ik geef je met plezier een paar tips waarmee je echt het verschil kunt maken:

  • Zorg voor een professionele banner boven in je profiel die past bij wat je doet of wat je wilt;
  • Zorg voor een zakelijke, professionele eigen profielfoto. Op social media mag je ontspannen lachend staan. Het hoeft dus geen pasfoto te zijn;
  • De kopregel mag uit 220 karakters bestaan en wordt bij alles dat je op LinkedIn doet, getoond. Je kan er dus veel meer informatie aan toevoegen dan alleen je functie en je huidige werkgever;
  • Maak een beschrijving van je taken en verantwoordelijkheden per functie in je profiel bij ERVARING.
  1. Netwerk

De meeste LinkedIn gebruikers die ik zie en spreek, zijn passief met hun netwerk bezig. Ze reageren op uitnodigingen die ze ontvangen en zijn meestal ook niet heel selectief in het accepteren van die uitnodigingen.

Weet dat jouw digitale netwerk alles ontvangt dat je op LinkedIn plaatst in een BIJDRAGE of een ARTIKEL. En datzelfde geldt voor wat je in HOME onderaan een bijdrage of een artikel van iemand uit jouw netwerk INTERESSANT vindt, COMMENTAAR geeft of een REPOST doet. Misschien is het dan verstandig om jezelf kritisch af te vragen of jouw netwerk wel het meest geschikte is voor je ambitie. Vaak zie ik dat cursisten ooit een LinkedIn profiel hebben aangemaakt en toen als eerste collega’s en oud-studenten hebben uitgenodigd. Op zich is daar niets mis mee. Maar als je nu iets heel anders doet in een heel andere branche, dan is het maar de vraag of jouw huidige online netwerk daar bij aansluit. Of dat het slimmer is om in die nieuwe branche op zoek te gaan naar nieuwe netwerkcontacten die beter aansluiten bij jouw content.

Uiteraard kun je je netwerk digitaal ook nog op een andere manier inzetten, door bijvoorbeeld naar potentieel nieuwe klanten te zoeken, of naar kandidaten voor vacatures in je bedrijf. Je kunt via bedrijfspagina’s en medewerkers snel zoeken naar de juiste functie en daarmee de juiste medewerker.

Een tip:

LinkedIn laat je bij iedereen die je zoekt zien of je een 1e, 2e of 3e graad connectie bent. Als je een 2e graad connectie van iemand bent, zie je ook meteen wie je gezamenlijk kent. Met name dat is heel handig, want zo kun jij je makkelijk laten introduceren via 1e graad netwerkcontacten door een bericht te sturen. Voordat LinkedIn bestond (2003) was dat allemaal een stuk lastiger.

  1. Zichtbaarheid

Veel gebruikers van LinkedIn leiden een onzichtbaar bestaan op LinkedIn. Ze hebben een profiel en een netwerk, maar doen niets of nauwelijks iets aan communicatie. Meestal is dat omdat ze niet weten hoe het werkt of last hebben van faalangst. Zonde!

Uiteraard hangt het af van je doel op LinkedIn. Als je op zoek bent naar een baan, dan is het wel handig dat je netwerk weet waar je naar op zoek bent. Ik kan bijvoorbeeld een vacature voorbij zien komen en als ik weet wat jij zoekt, is even doorsturen zo gedaan. Kleine moeite, groot plezier. Als ik het niet weet, dan gebeurt er dus ook niks.

Als je ondernemer bent en op zoek bent naar personeel of naar nieuwe klanten, dan kun je LinkedIn ook inzetten om je netwerk hierop te attenderen en te vragen om je bijdrage, artikel, vacature te delen met hun netwerk. Op die manier krijg je veel meer aandacht voor je content en voor je het weet heb ook jij op LinkedIn je eerste succes binnen!

Meer weten?

Het is onmogelijk om binnen één blog alles uit te leggen waar ik normaal een dag training voor nodig heb. Toch hoop ik je wel een beetje helderheid te hebben gegeven wat er nodig is om via LinkedIn succesvol te worden.

Wil je naar aanleiding van dit blog een cursus volgen? Dan verwijs ik je naar ons volledige aanbod met klassikale live lessen in Soest, lessen op afstand via ZOOM, in company mogelijkheden, 1-op-1 lessen of je kunt mij vragen voor jou aan de slag te gaan met bijvoorbeeld een persoonlijke pagina of een bedrijfspagina. Kortom, voor elk wat wils. Wellicht spreken wij elkaar binnenkort!