Tijdens de LinkedIn-trainingen die ik geef, krijg ik regelmatig de vraag hoe je meer respons krijgt op berichten. Veel cursisten klagen over het feit dat hun netwerk niet of nauwelijks reageert op een bijdrage. Ook herinneren ze zich dat dat voorheen veel beter was. De vraag is of er iets is veranderd binnen LinkedIn of dat ze iets niet goed doen. Het antwoord is niet eenvoudig. In dit blog probeer ik je uit te leggen hoe het zit.
Van 4500 naar 740 miljoen accounts
In de 18 jaar dat LinkedIn nu bestaat is het online platform gegroeid van 4.500 naar ruim 740 miljoen accounts. Al deze gebruikers (nou ja, niet allemaal…) willen een paar keer per dag of per week via LinkedIn communiceren om hun netwerk, hun doelgroep of potentiële doelgroep te bereiken. Iedereen ‘schreeuwt’ om het hardst om aandacht. De bandbreedte waarvan LinkedIn gebruik maakt, kent grenzen. We betalen er immers lang niet allemaal voor, maar stellen wel allemaal eisen aan het gebruik! En dat gaat niet goed samen. Het is overigens niet zo dat als je voor LinkedIn betaalt (Premium abonnement), automatisch de effectiviteit van je communicatie verbetert.
Algoritmes
Om de communicatie ordentelijk te laten verlopen, worden de zogenaamde algoritmes (ik noem het ook wel ‘slimme software’) ingezet. LinkedIn zorgt ervoor dat jouw communicatie maar bij een heel beperkte groep van jouw 1e graad netwerk wordt ‘bezorgd’ via de HOME pagina. De algoritmes houden in de gaten wat er in de eerste twee uur na het plaatsen van de bijdrage gebeurt. Een duimpje is te makkelijk en telt voor het aantal reacties nauwelijks mee. Als je iemand wilt helpen om een bijdrage meer zichtbaarheid te geven, gebruik dan het ‘Commentaar’ knopje. Heb je daar geen tijd voor en wil je toch even reageren, gebruik dan de steun-emoticon (hand met hartje). Ook dat zorgt voor verruiming van de zichtbaarheid van degene die de bijdrage heeft geplaatst.
De eerste 2 uur tellen
De algoritmes kijken wat er in de eerste twee uur na het plaatsen van een bericht gebeurt. Gebeurt er niets of niet veel, omdat je bijvoorbeeld niet goed weet wanneer jouw doelgroep massaal online is, dan stopt het communicatieproces. Als er wel voldoende interactie is (niemand buiten LinkedIn weet precies hoeveel dat is) dan wordt de communicatie verder open gezet. Zo kan het dus gebeuren dat jij opeens een bericht van een relatie voorbij ziet komen dat al enkele dagen eerder is geplaatst.
Enkele tips
Toch is het niet zo dat je volledig aan de willekeur van de algoritmes bent overgeleverd. Je kan de zichtbaarheid van je bijdragen zeker beïnvloeden. Ik geef je enkele tips:
- De inhoud van je bijdrage: is deze inhoudelijk en interessant voor jouw netwerk? Of heb je een ‘platte’ verkoopboodschap die jouw netwerk niet interesseert?
- De kwaliteit van jouw netwerk: heb je veel tevreden klanten in jouw netwerk die als het ware jouw ambassadeurs zijn, dan zullen die sneller geneigd zijn jouw boodschap (mits interessant) te delen met hun eigen netwerk.
- De grootte van jouw netwerk: het is nogal een verschil of je 200 connecties hebt of 2.000. Want de algoritmes laten jouw boodschap slechts aan een beperkt percentage van je connecties zien.
- Jouw aanwezigheid: ben je af en toe zichtbaar of heb je een communicatiestrategie en ben je heel regelmatig online op verschillende tijdstippen per dag? Ben je vooral bezig met het verkondigen van je eigen nieuws of verkoopverhaal of besteed je ook ruime aandacht aan de communicatie van jouw netwerk?
- Het tijdstip waarop je de bijdrage plaatst: door Corona zitten we veel meer op de socials en zie je een totaal ander gedrag op LinkedIn dan voorheen. Wil je daar meer over weten, check dan dit artikel.
Meer weten?
In alle LinkedIn-trainingen, op alle niveaus wordt aan dit onderwerp aandacht gegeven. Is je interesse gewekt en wil je meer weten over dit onderwerp, bekijk onze geheel vernieuwde aanbodpagina met daarop overzichtelijk alle cursussen op een rijtje. Er is voor elk wat wils: individuele aanmelding in een live training of een training op afstand via ZOOM, 1-op-1 training of je kunt ook hulp vragen bij het inrichten van je LinkedIn profiel (LinkedIn Turbo Booster) of kies je als ondernemer of professional voor de super leuke LinkedIn Summerschool 2021 die op 25 augustus start?.