Gisteravond rond 21.00 uur begon mijn zakelijke mobiel ineens te trillen op tafel. Het was een klant die zich verontschuldigde voor het late tijdstip, maar niet meer wist wat hij moest doen. Wat was er aan de hand? Door persoonlijke omstandigheden was hij enkele jaren niet meer op zijn LinkedIn profiel geweest en nu kon hij niet meer inloggen. Hij wist het wachtwoord niet meer en zowel zijn e-mailadres als telefoonnummer waren intussen gewijzigd. Hij had namelijk altijd zijn zakelijke contactgegevens gebruikt en het bedrijf waarvoor hij destijds werkte, was failliet gegaan. Het telefoontje zette mij aan het denken en heeft me geïnspireerd tot dit blog. Ik geef je enkele tips hoe je het geschetste probleem kunt voorkomen.
Tip1: gebruik minimaal twee e-mailadressen
Plaats ten minste twee e-mailadressen in het profiel op LinkedIn, waarvan bij voorkeur er minimaal één je privé mailadres is. Hoe doe je dat? Ga via het menu naar IK | INSTELLINGEN EN PRIVACY | ACCOUNT | E-MAIL ADRESSEN. Daar kun je zien welke e-mailadressen jij bij LinkedIn hebt opgegeven. Via E-MAIL ADRES TOEVOEGEN kun je een nieuw e-mailadres registreren. Je ontvangt van LinkedIn op dat adres dan een bericht waarvan je de ontvangst moet bevestigen. Daarna heb je de keuze welk e-mailadres je primair wil maken.
Primair maken wil zeggen dat eerstegraads contacten die jouw profiel bezoeken dit e-mailadres te zien krijgen.
Kortom, stel je verliest je baan en je primaire e-mailadres raakt daardoor buiten gebruik. Dan kun je in ieder geval je eigen LinkedInprofiel nog bereiken via je andere, privé e-mailadres.
Heb je alleen maar een privé e-mailadres omdat je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe baan, dan is het slim om via Google of Hotmail een nieuw e-mailadres aan te maken en die bij LinkedIn op te geven.
Je kunt via IK | INSTELLINGEN EN PRIVACY | ACCOUNT | E-MAIL ADRESSEN ook oude e-mailadressen verwijderen. Is je primaire e-mailadres verouderd en niet meer beschikbaar? Dan zul je eerst een ander, wel werkend e-mailadres primair moeten maken, voordat je dat verouderde e-mailadres kunt verwijderen.
Tip 2: registreer je telefoonnummer bij LinkedIn
Je telefoonnummer biedt uitkomst in het geval je niet kunt inloggen. Ga in het menu naar IK | INSTELLINGEN EN PRIVACY | ACCOUNT | TELEFOONNUMMERS en geef hier je mobiele telefoonnummer op. Dit nummer wordt niet gedeeld door LinkedIn en is alleen bedoeld om jou een extra inlogmogelijkheid te bieden. Als je niet kan inloggen met je mailadres en wachtwoord, kan je via je smaprtphone een nieuw wachtwoord aanvragen. Zorg er uiteraard wel voor dat dit telefoonnummer up-to-date is!
Het advies aan mijn klant
Voor mijn klant kwamen deze tips gisteravond te laat. In zijn situatie zijn er slechts één mogelijkheid: een nieuw account aanmaken op LinkedIn. Je gaat in LinkedIn je oude account opzoeken en kopieert de URL Via IK | HELPCENTRUM dien je een aanvraag voor hulp. Je vraagt of LinkedIn je kan helpen weer toegang te krijgen tot je oude account. In dit bericht stuur je dan in een link van je oude account mee. LinkedIn zal dan wel jouw identiteit willen verifiëren om te voorkomen dat een willekeurig ander met jouw profiel aan de haal kan gaan.
En wees zo slim dat als je weer toegang hebt tot je profiel, regelmatig je accountgegevens controleert en actualiseert waar nodig. Gewoon een kwestie van in je agenda zetten.
Wil je meer van dit soort praktische tips, volg dan mijn LinkedIn profiel: https://www.linkedin.com/in/judithdepagter/
En mocht je bij het lezen van dit blog er achter komen dat je nog heel veel kennis over LinkedIn mist, bekijk dan eens onze trainingen voor ondernemers of voor werkzoekenden.