# op LinkedIn: de zin en onzin

Het gebruik van de hashtag, in Nederland ook wel ‘hekje’ genoemd, is sinds de introductie van sociale media enorm toegenomen. Te pas, maar zeker ook te onpas, wordt het teken gebruikt om aan te geven op welk onderwerp of thema een bericht betrekking heeft. Waar de hashtag op Twitter niet meer is weg te denken, is het gebruik op LinkedIn in Nederland nog relatief beperkt. In dit blog meer over het hekje en hoe je het zinvol kan toepassen in je communicatie op LinkedIn.

Achtergrond van de #

Het was Chris Messina die als eerste in een tweet de # gebruikte om een onderwerp aan te duiden: “how do you feel using # (pound) for groups. As in #barcamp[msg]” Die toepassing kreeg in 2007 navolging toen Nate Ritter verslag deed van de bosbranden in California. Weer twee jaar later werd de hashtag gebruikt bij de berichten over de Iraanse opstand, zodat iedereen ter wereld de ontwikkelingen eenvoudig kon volgen. Vanaf 1 juli 2009 voegde Twitter een hyperlink toe aan de hashtag en een jaar later konden we gebruik maken van ‘trending topics’. Pas in 2013 nam Facebook de # op in het zoeksysteem, nadat ook Instagram de # had geïmplementeerd.

# en LinkedIn

In Nederland maken we op LinkedIn nog niet zo lang gebruik van de mogelijkheden die de hashtag biedt op LinkedIn. Je kan bijvoorbeeld in het zoekscherm “#LinkedIn” typen en nadat je op ENTER hebt gedrukt, krijg je alle resultaten te zien. Bovenaan staat #LINKEDIN met daarachter de knop VOLGEN. Zodra je daarop klikt, krijg je in de tijdlijn achter elkaar alle informatie over LinkedIn te zien.

Zelf de # actief gebruiken

Als je via HOME een BIJDRAGE SCHRIJFT of ARTIKEL SCHRIJFT, kun je daarin #’s gebruiken. Hierdoor kun je beter worden gevonden door volgers van deze hashtag. Je kunt zoveel #’s toevoegen als je wilt, maar let daarbij wel op de aantrekkelijkheid en leesbaarheid van je tekst.

Hoe werkt de #

Als cursisten aan mij vragen hoe een hashtag werkt, leg ik dat altijd als volgt uit. ‘Volger’ worden van een # is je gratis abonneren op een ‘contentbubbel’ waarin alle andere volgers van die bepaalde # ook aanwezig zijn.

Omdat het gebruik van de # in de Nederlandse versie van LinkedIn nog relatief nieuw is, zijn er veel #’s die nog helemaal niet worden gevolgd. Uiteraard moet iemand een keer de eerste zijn, maar als je vaak van dat soort #’s gebruik maakt, voegt dat weinig toe aan de exposure van je content.

Slim toepassen van de #

Nu je weet dat lang niet alle # in Nederland op LinkedIn worden gevolgd, is het dus handig om eerst even te checken hoe het staat met het gebruik van de hashtag die jij voor ogen hebt. Vul ze in het zoekscherm in en kijk of ze gevolgd worden en zo ja, door wie? Is dat je doelgroep of sla je de plank helemaal mis? Ik zie de meest creatieve hashtags voorbijkomen op LinkedIn, maar vraag me meteen daarbij of voor wie ze in hemelsnaam zijn bedoeld #ik-wil-niet-gevonden-worden. Waar je ook op moet letten – en wat je via het zoekscherm meteen kunt controleren – is de juiste schrijfwijze van een woord of woordcombinatie. Gebruik je Engels of Nederlands, schrijf je het aan elkaar of met een streepje?

Extra tip

Omdat het gebruik van de # op LinkedIn nog in de kinderschoenen staat, wil het niet zeggen dat als een hashtag nu weinig volgers heeft, je het niet moet volgen. Zo volg ik zelf sinds een half jaar #socialemedia, dat toen zo’n 2.500 volgens had. Inmiddels is die community in enkele maanden gegroeid naar ruim 8.200. Zo zie je maar.

Meer weten?

Als dit blog voor jou een eyeopener was, wil je misschien wel meer weten over hoe LinkedIn kan werken voor jouw business. De cursussen LinkedIn zijn op advies van de overheid tot 20 mei uitsluitend online te volgen via ZOOM. Hopelijk in juni weer live in Soest met inachtneming van de nodige maatregelen.

Kijk op deze link voor meer informatie of check de website judithdepagter.nl. Veel succes.