Per 15 juni 2024 verhuizen wij naar ABOG Business Centre – Vernadiumweg 25 – Amersfoort

Groepsgedrag op LinkedIn

Als ondernemer kan je meer met LinkedIn dan het aanmaken en beheren van je persoonlijk profiel. Maar waar begin je? Tijdens mijn trainingen en workshops krijg ik regelmatig vragen over welke mogelijkheden je hebt om je als ondernemer te profileren op LinkedIn. In dit blog ga ik hierop in, aan de hand van groepen op LinkedIn en de bedrijfspagina.

Wat is een groep op LinkedIn?

Een groep op LinkedIn is een verzameling leden onder een gemeenschappelijke noemer. Zo zijn er groepen met een bepaald thema, een vakgebied of een plaats. Je kan je als individueel lid aanmelden voor een groep, waarna de eigenaar van de groep je kan toelaten of afwijzen. Eenmaal lid van een groep, kan je communiceren met de leden, ook als dat mensen zijn die niet tot je eerste lijn contacten behoren. Je kan je dus voorstellen dat het zakelijk interessant kan zijn om lid te zijn van bepaalde groepen.

Kan je zelf een groep starten op LinkedIn?

Je mag van LinkedIn lid worden van maximaal 100 groepen. Er valt genoeg te kiezen, want er zijn tienduizenden groepen. En je kan zelf ook een groep starten. Ik wil je wel adviseren om eerst ervaring op te doen in andere groepen, voor je zelf aan de slag gaat. Je zal zien dat ook binnen groepen met veel leden, er maar een handjevol mensen zijn die actief met de groep bezig zijn. Gemiddeld is slechts 10% van de leden in een groep actief. Je hebt dus nogal wat leden nodig om een beetje interactie te krijgen. Maar het loont de moeite om actief te zijn in groepen. Het is een eenvoudige manier om je netwerk uit te breiden en je kan bijvoorbeeld gratis vacatures plaatsen. Let wel op dat je geen reclameachtige berichten plaatst. Daar zijn groepen niet voor bedoeld en het wordt ook niet gewaardeerd.

Kan je met je bedrijfspagina in een groep?

Met een bedrijfspagina kan je niet in een groep op LinkedIn. Dat kan alleen met je persoonlijke profiel. Wel vergroot je met een bedrijfspagina de online exposure van je onderneming. Als je namelijk een update op je bedrijfspagina plaatst, kunnen de volgers je bedrijfspagina dit interessant vinden en dan komt deze update bij hun eerstegraads connecties terecht. Als ze commentaar geven op je update, dan wordt dit commentaar ook bij hun eerstelijns contacten onder de aandacht gebracht. Ook kan je zelf de update delen via je persoonlijke profiel. Op die manier kan je voortdurend de aandacht vestigen op je bedrijf en op je website.

Wil je meer over de mogelijkheden die een bedrijfspagina heeft te bieden, overweeg dan eens om je in te schrijven voor de workshop Bedrijfspagina Linkedin & Facebook. Kijk voor meer informatie op deze website.