In Nederland kunnen we alweer ruim 27 jaar van het internet genieten. Een leven zonder internet kunnen we ons bijna niet meer voorstellen. De eerste social media platformen dateren uit 2003 (LinkedIn) en 2004 (Facebook). Twitter is er sinds 2006. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 450 social media platforms. Die omvang maakt dat je als bedrijf er niet omheen kan. Je moet er dus iets mee, maar de vraag is wat? Wat ik zie is dat veel bedrijven met name worstelen met social media. De redenen daarvoor zijn divers, maar je kan er redelijk eenvoudig iets aan doen.
Neem social media serieus
Als expert en trainer in LinkedIn verzorg ik bijna wekelijks workshops, cursussen en opleidingen, zowel online als offline. Ik krijg dan wel eens van cursisten terug dat als ze aan collega’s vertellen dat ze naar een cursus voor LinkedIn gaan, er vaak wat lacherig over wordt gedaan. De belangrijkste oorzaak daarvan is onbekendheid met het platform. Want als diezelfde cursist na drie uur training de deur uitgaat, is er een wereld voor hem of haar opengegaan. Met de uitleg over de verschillende knoppen en functionaliteiten van LinkedIn blijken er ineens legio mogelijkheden om LinkedIn ook zakelijk in te zetten. Bovendien is LinkedIn echt niet meer hetzelfde platform als pakweg 5 jaar geleden. Sinds Microsoft in 2016 eigenaar werd, is LinkedIn razendsnel veranderd.
Het social medialandschap verandert
Hetzelfde geldt voor andere social mediaplatformen. Die zijn minder zakelijk georiënteerd dan LinkedIn en natuurlijk staat er ook een hoop onzin op. Toch kunnen ze voor je bedrijf veel betekenen. Elke klant, ook je zakelijke, is in zijn of haar vrije tijd ook een privépersoon. Neem het dus serieus!
Maar hoe ziet dat social media landschap er tegenwoordig uit? Fred Cavazza maakt sinds 2008 social media landscapes. Hieronder zie je hoe het social media landschap er in 2008 uitzag en er nu uitziet…
Zorg voor kennis en vaardigheden
Wat ik vaak zie is dat social media ineens bij een bedrijf op de agenda komt. De boodschap luidt dan dat er meer mee gedaan moet worden. Alle medewerkers worden aangespoord om berichten te gaan delen op de verschillende platforms. Die goede voornemens bloeden al snel dood en dan is de conclusie dat social media voor het betreffende bedrijf niet werkt. Onzin natuurlijk! Medewerkers weten niet wat de mogelijkheden van social media zijn en hoe ze daar goed mee om kunnen gaan. Zorg er dus voor dat ze beschikken over de nodige kennis en vaardigheden over social media. Het voorkomt veel frustratie en ook dat er allerlei non-informatie wordt gedeeld of dat er berichten worden verzonden die je bedrijf meer kwaad dan goed doen.
Social media is een vak apart en het loont de moeite om je personeel hierin te scholen voordat je het zomaar even als extra communicatiemiddel inzet.
Zorg voor duidelijkheid en organisatie
Nóg een fenomeen dat voor iedereen vast herkenbaar is: er wordt een medewerker verantwoordelijk gemaakt voor social media. Op zich is daar natuurlijk niets op tegen. Vaak is dat beter dan dat iedereen ermee aan de haal gaat. Wat je vervolgens ziet gebeuren, is dat die ene medewerker iedereen voortdurend achter de vodden aan moet zitten om input te leveren. Als ik bij een bedrijf training geef over social media, dan gaat het altijd hier over: contentplanning. Je moet dat organiseren, anders werkt het niet. Je hebt sales nodig voor informatie over de markt en je klanten. Je hebt de directie nodig voor nieuws over je bedrijf. Je hebt finance nodig om over cijfers en resultaten te kunnen schrijven. Geef medewerkers op die afdelingen de taak en verantwoordelijkheid om op gezette tijden informatie aan te leveren, met een goede afbeelding erbij. Op die manier faciliteer je de medewerker die social media moet doen en betrek je de hele organisatie erbij. En geloof me, dan wordt het voor iedereen leuker!
Zorg voor herhaling en structuur
Een andere tip die ik bedrijven altijd geef: zet social media standaard op de agenda’s van alle overleggen. Dus niet eenmalig of af en toe, maar structureel. Wat is er de afgelopen periode gebeurd wat we op social media hadden kunnen melden? Wat hebben we gedaan bij klanten? Hebben we nieuwe klanten? Welke projecten hebben we afgerond? Welke ontwikkelingen zien we in de markt? Wat zit er de komende maand aan te komen wat we op social media kunnen posten? Social media worden niet door één medewerker in een bedrijf gedaan, maar is een verantwoordelijkheid van iedereen!
Aan het werk!
Heb je de indruk dat jij wel een kennisboost kunt gebruiken? Check dan eens of een individuele kennissessie bij desocialmediatraining.nl iets voor jou is, zoals een Basiscursus Zakelijk Toepassen Social Media. Het is ook mogelijk om een aanvraag te doen voor een in-company training over de volgende onderwerpen: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, SEO, Google Business, Wordpress, Mailchimp of een combinatie van deze. Stuur je vraag of verzoek aan info@desocialmediatraining.nl Bellen mag natuurlijk ook: 06 2243 7335.
Judith de Pagter
Expert en trainer in LinkedIn