LinkedIn bestaat deze maand alweer 15 jaar. Hiep-hiep-hoera! In die tijd is er veel veranderd. Als ik zelf even terugblik naar een handleiding die ik in 2010 schreef, dan vallen mij de volgende dingen op:
- LinkedIn was alleen in het Engels beschikbaar voor Nederland. Pas in 2012 is LinkedIn in het Nederlands op de markt gekomen.
- Om aan een 100% score van je profiel te komen, had je aanbevelingen nodig om de laatste 15% te ‘verdienen’.
- De buttons die je kon gebruiken in de geautomatiseerde handtekening van LinkedIn, bestaan niet meer.
- Samenwerking met applicaties als THE BOX en GOOGLE PRESENTATIONS bestaan ook niet meer.
- De introductiemails bestaan niet meer, waarmee je moeiteloos je eerstegraads netwerk kon vragen om een introductie bij een tweedegraads contact. En je kon ook precies volgen wat de status was.
- Ook waren er statistieken te zien op je profiel hoeveel contacten je in de 1e, 2e en 3e graad had. Nog steeds vind ik het jammer dat je dit niet meer kunt zien.
Nu zou je zeggen dat na 15 jaar LinkedIn iedereen wel weet hoe jet het succesvol kan inzetten. Niets is minder waar. In mijn dagelijkse LinkedIn-praktijk zie ik dat het op alle drie succesfactoren misgaat. Vandaar dat ik ze graag voor je op een rijtje zet. Om succesvol te zijn op LinkedIn, heb je het volgende nodig:
Gedegen kennis van LinkedIn
Je moet echt weten hoe LinkedIn in elkaar zit en hoe het werkt om het optimaal in te kunnen zetten.
Een professioneel profiel dat jou onderscheidt van je concurrenten
Dat lijkt een open deur, maar blijkt in de praktijk lastig. We zijn niet gewend om onszelf te ‘vermarkten’. Wat zijn de handige trucjes om jezelf te onderscheiden van alle anderen? Wat maakt dat jij in positieve zin opvalt tussen alle anderen?
Een duidelijk plan van aanpak voor LinkedIn met een helder doel
Plat gezegd: we doen maar wat. Succesvol zijn de mensen die gestructureerd, planmatig werken met LinkedIn en duidelijk voor ogen hebben wat ze ermee willen bereiken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Waar zitten je klanten? Wie zijn je fans?
- Hoe ga je ze via LinkedIn bereiken?
- Welke updates ga je plaatsen en bij wie moeten die terecht komen?
- Welke artikelen ga je posten en voor wie schrijf je die?
- Hoe ga je de bedrijfspagina op LinkedIn inzetten. Hoe ga je meer volgers krijgen?
- Van welke groepen ga je lid worden? Hoe zorg jij dat je de juiste discussie start in de juiste (doel)groep?
Als je overal een antwoord op hebt, is er niets aan de hand en ben je goed bezig. Maar wellicht roept het bovenstaande vragen bij je op. LinkedIn heeft in 15 jaar bewezen een blijvertje te zijn binnen de sociale media en in het zakelijke segment neemt LinkedIn een unieke positie in. Het is een gemiste kans om daar geen of onvoldoende gebruik van te maken.
Wil je meer uit LinkedIn halen dan nu het geval is, dan kan je wellicht je voordeel doen met de eendaagse cursus Meer klanten met LinkedIn. Je leest er meer over via deze link.