Geef je mensen een goede start op de arbeidsmarkt

Aan het woord is een klant van mij: Harmen Hoevers, werkzaam als advocaat voor Klaverblad Verzekeringen in Zoetermeer. Hij legt uit hoe ze vorige jaar met sterke personeelswijzingen zijn om gegaan: Bij Klaverblad Verzekeringen werken veel medewerkers al heel lang. Klaverblad vindt het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen en zelf de regie gingen nemen over hun loopbaan. Bijvoorbeeld omdat functies veranderen of zelfs verdwijnen door technologische ontwikkelingen. Dus hebben we medewerkers een budget gegeven waarmee ze een aantal vaardigheidstrainingen konden volgen. Eén daarvan was een LinkedIntraining, om medewerkers de kans te geven zich op een goede manier op de arbeidsmarkt te kunnen presenteren.’

Werkloosheid stijgt

Vorige maand heb ik in mijn blog uitgebreid stilgestaan bij de gevolgen die de Coronacrisis heeft in bepaalde sectoren. Er zijn sectoren die juist nu erg goed gaan, maar ook veel die hard worden getroffen. Je ziet het aan de explosieve groei van de werkloosheidscijfers. In maart 2020 waren er 38.000 aanvragen voor een uitkering en in april al 74.000. Met name uitzendkrachten en flexwerkers hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt.

Wat kan je als ondernemer doen

De verwachting is dat het aantal faillissementen flink oploopt. Wat kun je doen je als je een goedlopend bedrijf had, maar door de Coronacrisis de vraag vanuit de markt tot nul is gereduceerd, er op korte termijn geen perspectief is op verbetering en je geen mogelijkheden ziet om je bedrijf op creatieve wijze om te buigen? Als dat het geval is, is het wellicht een idee om werknemers voor wie ontslag dreigt, een betere start op de arbeidsmarkt mee te geven in de vorm van een LinkedIntraining.

Waarde van een training

Wij Nederlanders zijn in onze bescheidenheid niet zo goed in het onszelf online presenteren. We hebben daar van nature schroom in. Ik zie dat al tien jaar in mijn werk om me heen. Zo geven wij bijvoorbeeld wel graag een aanbeveling aan iemand anders, maar vragen wij liever niet zelf om een aanbeveling uit angst dat we die ander lastigvallen. Tijdens de LinkedIntraining leer je hoe je jezelf het best kunt verkopen. Of, zoals Harmen van Klaverblad Verzekeringen mooi verwoordde: ‘Als je LinkedIn helemaal zelf moet ontdekken, kost je dat heel veel tijd. Een training van drie uur is dan effectief en efficiënt.’

Online presenteren

Op LinkedIn zag ik Klaverblad Verzekeringen heel actief is op LinkedIn en dat was voor mij aanleiding om contact op te nemen met Harmen Hoevers. Hij blikte samen met mij terug op vorig jaar: ‘Wij hadden behoefte aan een LinkedIn-trainer en vonden jou toen gewoon via Google. We hebben destijds besloten om voor jou te kiezen omdat jouw aanbod voor een basistraining LinkedIn inclusief handleiding en nazorg, goed aansloot bij het opleidingsniveau van ons personeel. Ons personeel werkt over het algemeen al heel lang bij Klaverblad Verzekeringen en ze zijn niet gewend om zich online goed te presenteren.’

Positieve beweging

Na twee trainingen begon het bij Klaverblad in positieve zin te bewegen. Er was opeens een lange wachtlijst voor de LinkedIn training. Harmen was ook verbaasd: ‘Ik had dit helemaal niet verwacht. Het heeft ons aangenaam verrast. Wij hebben blijkbaar in een duidelijke behoefte van ons personeel voorzien. Van tevoren hadden we geen budget voor deze training vastgesteld. Pas toen de wachtlijst helemaal was weggewerkt, zijn we met de trainingen gestopt. Mocht het ooit nodig zijn om afscheid te nemen van een groep mensen, dan gaan we zeker deze LinkedIn-training opnieuw aanbieden. Ik heb gemerkt dat mensen kansen zijn gaan zien na het volgen van deze training en dat is precies wat we voor ogen hadden.

Meer weten?

Bevind jij je als ondernemer in zwaar weer en moet je binnenkort misschien afscheid nemen van personeelsleden? Gun jij ze een goede start op de sterk veranderende arbeidsmarkt? Vraag dan een persoonlijk gesprek aan bij Judith de Pagter: 035-5881717 of stuur een e-mail naar info@judithdepagter.nl.