Ik weet het nog als de dag van gisteren. In het najaar van 2009 heerste de financiële crisis en raakte ik als zelfstandig facility manager een heel groot zakelijk huisvestingsproject kwijt. Banken wilden niet meer praten en potentieel geïnteresseerde partijen trokken zich één voor één terug. Daar stond ik dan als relatief nieuwe ondernemer (ik was in maart 2007 gestart) in een markt die steeds verder in elkaar stortte. Op welke deur ik ook klopte, er waren opeens geen facilitaire projecten meer waar zelfstandigen nodig waren. Iedereen trok zich op zijn eigen terrein terug.
Wat volgde was een goed gesprek met mijn partner, want er moest wel brood op de plank komen. Soms heb je dierbaren om je heen nodig die je een spiegel voor houden. Die zien welke talenten je hebt waarvan jij jezelf niet bewust bent. Henk had het al vaker tegen mij gezegd: “Je moet gaan lesgeven. Jij kunt heel helder dingen uitleggen die anderen niet goed snappen”. Ik zag dat totaal anders en hield vast aan het vak waarvoor ik begin jaren 2000 een diploma had gehaald: facility manager. Henk zei: “Van netwerken gaan je ogen glimmen en hetzelfde gebeurt bij LinkedIn. Waarom ga je geen LinkedIn les geven? Ga het gewoon proberen! Volgens mij is het echt iets voor jou”.
Netwerken
Enfin, ik dacht: “Wat heb ik te verliezen? Ik ga me eerst in de materie verdiepen en daarna in mijn netwerk polsen of er belangstelling voor is”. Typisch voor mij is om dan meteen de diepte in duiken. Ik wilde het naadje van de kous weten, voordat ik ermee aan naar buiten zou gaan. Het werd een uitgebreide LinkedIn handleiding, zoals ik gewend was bij IT-projecten waar ik regelmatig als facility manager bij betrokken was. Daarna ben ik er in mijn netwerk over gaan vertellen. Overal waar ik maar kwam, ging ik vol enthousiasme vertellen dat ik LinkedIn les ging geven. En dat werkte.
Eerste succes
Al snel meldde zich een partner van een re-integratiebureau die mijn verhaal aanhoorde. Ik mocht 16 van zijn klanten die op zoek waren naar een baan, enthousiast maken voor LinkedIn.
Toen ik voor het eerst in de zaal stond, bleek dat bijna niemand had gehoord van LinkedIn. Ik kreeg twee uur de tijd en het lukte me om de zaal in beweging te krijgen. Langzaam sloeg de stemming van ‘eerst maar eens zien’ over naar ‘daar ga ik enthousiast mee aan de slag’. Toen ik thuis kwam, had ik een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht. Mijn man zei bij binnenkomst: “Ik hoef je niet eens te vragen of het een succes was”. Ik barstte van de adrenaline en wist dat ik dit tot een succes kon maken.
LinkedIn groeit
Ik plaatste een advertorial in de lokale krant en ging verder met netwerken. Bovendien meldde ik het uiteraard op LinkedIn. We spreken dan over begin 2010. Toen was LinkedIn nog een bedrijf in ontwikkeling en alleen in het Engels beschikbaar. Er werd in die tijd nog niets aan trainingen gedaan. LinkedIn begon wel steeds populairder te worden in Nederland. Pas in 2012 werd de Nederlandse versie gelanceerd. Toen waren er ongeveer 3 miljoen Nederlandse gebruikers. Inmiddels zijn dat er al meer dan 9 miljoen! Binnen Europa zijn wij Nederlanders koploper in het gebruik van LinkedIn.
Handboek
Enfin. Uit de verschillende acties kwam al snel een 25-tal mensen die wel een training wilden. Zij raakten ook bevlogen en enthousiast en vertelden er weer over in hun eigen netwerken. Sommige van deze eerste klanten zijn echt ambassadeurs geworden en hebben weer nieuwe klanten voor mij aangebracht. LinkedIn ontwikkelde zich intussen razendsnel. Het was - en is nog steeds- een hele klus om alle wijzigingen te verwerken in een handleiding en steeds actueel te blijven. Inmiddels heb ik 13 edities van mijn handboek voor LinkedIn uitgebracht. Editie nr. 14 staat voor september 2022 gepland.
Outplacement en re-integratie
Jarenlang heb ik voor outplacement- en re-integratiebureaus, jobcoaches etc. gewerkt om hun klanten, die op zoek waren naar werk, een LinkedIn training te geven. Dat heeft veel mooie verhalen en successen opgeleverd. Verhalen van tevreden klanten die - dankzij hun sterk verbeterde online aanwezigheid in wat je de grootste CV-database ter wereld mag noemen - beter door recruiters of werkgevers werden gevonden. Door de financiële regelingen van de overheid tijdens Corona droogde de outplacementmarkt al snel helemaal op.
Veranderende markt
De arbeidsmarkt van nu wordt gekenmerkt door schaarste. Het is minder noodzakelijk om jezelf meer dan uitstekend te presenteren via LinkedIn. Ook met een minder goed profiel word je gewoon gevonden en ontvang je aanbieding na aanbieding. Ook als je daar geen behoefte aan hebt. Gelukkig is er binnen het bedrijfsleven nog steeds veel vraag naar het inkopen van kennis op het gebied van LinkedIn. Groot voordeel is dat profielen binnen een organisatie beter op elkaar afgestemd raken en er veel professioneler uit komen te zien. Dat is goed voor de branding van zowel de medewerkers als het bedrijf.
Terugkijkend op die 12,5 jaar en 5.500 klanten verder is er veel gebeurd op het gebied van LinkedIn, maar ook in de markt. Maar dat hoort bij ondernemen. Je moet altijd met een vooruitziende blik anticiperen op ontwikkelingen, altijd weer nieuwe dingen doen en nieuwe markten aanboren. Dus op naar de 25!