LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

De meerwaarde van langere teksten op LinkedIn

Als je iets wilt delen op LinkedIn, kan je kiezen tussen het schrijven van een bijdrage of een artikel. De meeste mensen kiezen voor een bijdrage. Dat is een korte tekst van enkele woorden tot enkele alinea’s. Prima geschikt om even snel je volgers een update te geven waar je mee bezig bent of wat je bezig houdt. En zo snel als je een bijdrage hebt geschreven, zo snel is het ook weer verdwenen. Want LinkedIn ruimt voortdurend op.

Het verschil tussen een bijdrage en een artikel

Met meer dan 774 miljoen gebruikers wereldwijd kan LinkedIn niet alle bijdragen tot in den treure blijven bewaren. Servercapaciteit kost nou eenmaal geld. Dus als je na verloop van tijd je bijdrage terugzoekt, is de kans groot dat je deze niet meer kan vinden. Bij een artikel is dat anders. Die wordt wel bewaard. Een artikel is een langere tekst van minimaal 350 tot 1.000 woorden. Serieuze content dus en zo ziet LinkedIn dat ook.

Wat deel je in een artikel?

Artikelen zijn dus speciaal bedoeld voor langere content. Het zijn zogenaamde blogartikelen, waarin je over een specifiek onderwerp iets vertelt en daar een persoonlijke touch aan toevoegt (hoe heb jij de markt in de afgelopen 10 jaar zien veranderen, bijvoorbeeld) of je schrijft over iets dat voor jouw klanten interessant is (bijvoorbeeld een nieuwe functionaliteit in LinkedIn).

Zes jaar ervaring

Zelf schrijf ik al zes jaar lang elke maand twee blogartikelen. Die zet ik eerst op mijn eigen website, zodat de zoekmachinerobots die mijn website ‘scannen’ altijd voldoende inhoudelijk nieuwe content vinden. Dat is goed voor de indexering en de ranking van mijn website. Als ik alleen maar korte berichten zou plaatsen op mijn website, dan hobbel ik vanzelf achteruit in de ranking en sta ik op een gegeven moment niet meer op pagina 1, maar bijvoorbeeld op pagina 3. En dan word ik ineens veel minder goed gevonden, aangezien de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten.

Van blog naar artikel

Nadat ik mijn blog heb gedeeld op mijn website, plaats ik dezelfde tekst als artikel op LinkedIn. Je kunt via je persoonlijke LinkedIn profiel bij HOME kiezen om dit als privé persoon te plaatsen of als bedrijf. Als je beheerder bent van meerdere bedrijfspagina’s, kun je uit een lijst kiezen voor welk bedrijf je het artikel wilt plaatsen. Zelf kies ik altijd voor privé, omdat het blogartikel bijdraagt aan mijn eigen zichtbaarheid als expert in LinkedIn.

De meerwaarde van artikelen

Wat leveren mij al die artikelen op? Goede vraag! Want het kost veel tijd om te bloggen. Voor mij persoonlijk gaat het vooral om personal branding. Ik plaats veel inhoudelijke artikelen met tips, informatie en uitleg over LinkedIn. Doordat ik regelmatig met deze content bij mijn netwerk voorbij kom, groeit het vertrouwen in mij als expert in LinkedIn. Onderzoek heeft namelijk laten zien dat je eerst 7x bij een onbekende bezoeker langs moet komen met informatie, voordat deze persoon je voldoende vertrouwt om contact op te nemen.

De praktijk laat het zien

Dat het zo werkt, ervaar ik met regelmaat. Mensen worden volger. Daarna vragen ze of ze een connectie van je mogen worden en uiteindelijk neemt een deel van deze mensen contact op omdat ze een cursus willen komen volgen of advies nodig hebben. Of ze laten mijn naam vallen bij iemand die een vraag stelt. En dat is precies wat ik nodig heb om te kunnen groeien als trainer en expert in LinkedIn.

Waar vind je mijn artikelen?

Als je op mijn profiel kijkt bij ACTIVITEIT, dan kun je kiezen voor ARTIKELEN. Daar vind je alle artikelen (het zijn er inmiddels meer dan honderd) onder elkaar. Je hoeft niet per se een volger of connectie van mij te zijn. Iedereen kan het zien en lezen.

Zet je artikel ook in de digitale etalage bij UITGELICHT

Als je een artikel hebt geplaatst, is het een goed idee om deze ook te plaatsen in UITGELICHT. Heb je daar nog nooit iets mee gedaan? Ga dan naar IK | PROFIEL WEERGEVEN | ONDERDEEL TOEVOEGEN | UITGELICHT. Je kunt kiezen voor een bijdrage, een artikel, een link of media of een combinatie hiervan. Als je twee items uitlicht, dan zie je allebei helemaal. Bij een 3e zie je er maar 2,5 en moet je even klikken om de volgende ook goed te kunnen zien.

Wil je meer weten over LinkedIn?

Als je dit interessante informatie vindt en je merkt dat LinkedIn blijkbaar veel meer mogelijkheden biedt dan dat je dacht of wist, overweeg dan eens een training of workshop te volgen. We hebben een interessante mix van live en online trainingen klassikaal, 1-op-1 of 1-op-2. We kunnen je zelfs het maken van een LinkedIn profiel of een LinkedIn bedrijfspagina volledig uit handen nemen. Neem gerust een kijkje op onze website.