LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

Content is King, ook op LinkedIn (1)

Tijdens mijn trainingen en workshop krijg ik regelmatig vragen over het plaatsen van content. Want relevante content is intussen ‘heilig’ verklaard door Google, dus als je een beetje mee wilt doen met je website en op de sociale media, moet je daar iets mee. Maar wat kan je met content op LinkedIn? In dit eerste deel van twee blogs over ‘Content is King’ aandacht voor het delen van een UPDATE op de STARTPAGINA van je profiel en het plaatsen van een ARTIKEL of BIJDRAGE via je persoonlijke profiel.

Je deelt een update via de startpagina

Op de startpagina van je persoonlijke profiel kun je een UPDATE delen. De startpagina is bij uitstek geschikt voor korte mededelingen of voor vragen. Je kan een update delen met je connecties of met je openbare netwerk. Wat het verschil is tussen die twee? Een update aan je connecties komt terecht bij je eerstegraads contacten. Een update aan je openbare netwerk komt terecht bij al je eerste-, tweede- en derdegraads contacten. Het is dus afhankelijk van de inhoud of je het deelt met je eerstelijns contacten of met het openbare netwerk.

Wat deel je via een update?

Wat je zoal deelt via een update, is afhankelijk van het doel dat je hebt op LinkedIn. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe baan? Dan zou je kunnen delen dat je bezig bent met een opleiding of cursus, wat je loopbaanplannen zijn voor de toekomst, naar welke baan je specifiek op zoek bent of dat je je netwerk vraagt om een ingang bij een bepaald bedrijf.

Ben je ondernemer? Dan kun je iets vertellen over een nieuw product of een dienst met een link naar de website. Of je maakt melding van een beursbezoek of een vacature. Ook kan je een link plaatsen naar een blog of mensen wijzen op een interessant artikel uit een krant of tijdschrift. Door foto’s of plaatjes bij de updates te plaatsen, zorg je voor meer aandacht.

Realiseer je wel dat UPDATES heel vluchtig zijn. Er zijn veel mensen die niet zo vaak op hun STARTPAGINA kijken. De kans dat je dus niet door iedereen wordt gezien, is reëel.

Een artikel of bijdrage schrijven

Via LinkedIn Publishing kun je een ARTIKEL schrijven. Dat wordt ook wel BIJDRAGE genoemd.  Maar waar schrijf je dan over? Ik merk tijdens mijn trainingen dat veel gebruikers van LinkedIn dit best lastig vinden. Een artikel is langer dan 350 woorden (dus minimaal 4 alinea’s van gemiddelde lengte) en bevat relevante content. Dat betekent dat je kennis deelt waar je als lezer iets aan hebt, zoals waardevolle informatie of tips. De artikelen moeten lekker vlot zijn geschreven in heldere taal. Een artikel is niet om reclame voor jezelf te maken. Het staat je wel vrij om bijvoorbeeld naar een website te verwijzen voor meer informatie.

Zelf plaats ik artikelen met tips en achtergrondinformatie over het gebruik van LinkedIn, informatie over digitaal netwerken, etc. Deze artikelen bevatten altijd informatie waar je als lezer iets mee kunt of waardoor je geïnspireerd raakt. Of ik schrijf een artikel naar aanleiding van een anekdote of een vraag van een deelnemer aan mijn trainingen...

In deel 2 van mijn blog over Content is King heb ik het over communicatie in groepen en updates op de bedrijfspagina.