Als HR-professional wil je het binnen je organisatie allemaal goed geregeld hebben. Dus heb je in elke arbeidsovereenkomst afspraken opgenomen over wat er gebeurt als de werknemer uit dienst gaat. Bijvoorbeeld afspraken over het inleveren van bedrijfshulpmiddelen als mobiele telefoon, laptop en auto. Of afspraken over concurrentiebeding en geheimhoudingsplicht. Maar heb je ook afspraken gemaakt over sociale media? En welke afspraken zijn dat dan? Ik krijg er als expert in LinkedIn regelmatig vragen over, maar dan is het eigenlijk al te laat.
Verwijderen van een ‘werknemer’ in LinkedIn
Tegenwoordig is iedereen online actief. Werknemers binnen bedrijven posten en twitteren er vrolijk op los en meestal zorgen ze er wel voor dat het binnen de lijntjes blijft. Steeds vaker zijn er binnen een bedrijf ook gedragsregels over het gebruik van sociale media. Toch kan er heel gemakkelijk van alles misgaan. Zo komt het voor dat iemand zich op LinkedIn registreert als werknemer van je bedrijf, terwijl dat niet het geval is. Of iemand werkt al jaren niet meer voor je organisatie, maar staat op LinkedIn nog steeds als actief werkzaam bij je bedrijf vermeld. Tot voor kort kon je daar zelf weinig aan doen en moest de ‘werknemer’ de gegevens aanpassen. Als dat niet gebeurde, stond je als bedrijf machteloos. Sinds februari van dit jaar is dat veranderd en kan je een verzoek tot verwijdering indienen bij het Helpcentrum van LinkedIn. Via deze link kom je op de informatiepagina waar je kan lezen hoe het allemaal werkt.
Help, de beheerder is vertrokken
Een ander fenomeen dat zich regelmatig voordoet, is dat een werknemer bij een bedrijf vertrekt en daarmee ook de beheerder van de verschillende sociale media. Het gevolg is dat je als bedrijf geen toegang meer hebt tot je bedrijfspagina op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Je kan dat voorkomen door sociale media op te nemen in een exitgesprek. Welke taken en verantwoordelijkheden heeft iemand binnen je bedrijf als het gaat om sociale media en hoe worden die overgedragen? Een andere waardevolle tip is om altijd minimaal twee mensen de verantwoordelijkheid voor het beheer van de verschillende sociale media te geven en dat ook zorgvuldig te registeren.
Meer tips over LinkedIn?
Wil je meer van dit soort praktische tips over LinkedIn, word dan volger van mijn LinkedIn-profiel of stuur een persoonlijk uitnodiging met je motivatie om met elkaar te linken. Dit is mijn URL: https://www.linkedin.com/in/judithdepagter/
Kom je na het lezen van dit blog tot de conclusie dat je kennis mist en eigenlijk niet zo goed weet hoe LinkedIn werkt, dan kun je een kijkje nemen op onze website met een gevarieerd aanbod van trainingen op het gebied van LinkedIn.