Per 15 juni 2024 verhuizen wij naar ABOG Business Centre – Vernadiumweg 25 – Amersfoort

Behoor jij tot de beste 1% op LinkedIn?

Vorige week had ik een telefoongesprek met Jan. Jan is 46 jaar en twee jaar geleden gestart met zijn eigen bedrijf. Hij verhuurt zichzelf als interim financial controller aan MKB+ bedrijven.

Jan klinkt een beetje paniekerig. Hij vertelt dat het hem tot nu toe aardig lukte om aan nieuwe opdrachten te komen via mond-tot-mond reclame. Het lijkt wel of dat nu minder goed lukt.

Dus is hij aan de slag gegaan via LinkedIn. Het is nu zeker 3 weken geleden dat hij zijn laatste opdracht heeft afgerond, maar het lijkt erop alsof het niet wil lukken om aan een andere klus te komen, terwijl ze overal om personeel staan te springen.

Jan vraagt mij of het een goed idee is om een betaald account op LinkedIn te nemen.  Wat is daarvan het voordeel?

Ik leg Jan uit dat hij in principe geen betaald account op LinkedIn nodig heeft. Ik heb - terwijl ik met hem aan de telefoon zit - al snel een diagnose gesteld wat er niet goed gaat in zijn LinkedIn profiel.

Het is een combinatie van een aantal velden in zijn LinkedIn profiel die beter kunnen (banner, kopregel, info, beschrijving bij ervaring, aanbevelingen van enthousiaste opdrachtgevers) om maar een paar te noemen. Jan heeft een groot netwerk, dus dat is prima. Maar zijn zichtbaarheid kan ook echt nog omhoog. Ik zie ook dat hij geen lid is van groepen in de financiële wereld die hem verder kunnen helpen.

Ik vraag Jan - terwijl we met elkaar aan de telefoon zitten - of hij een websiteadres in wil typen waardoor hij meteen kan zien wat zijn effectiviteit op LinkedIn is. Jan meldt na een paar seconden dat zijn score op 36% staat en dat dit het gemiddelde is voor zijn branche.

Kijk, zeg ik, daar heb je het antwoord op je vraag. Je inspanningen op LinkedIn zijn minder effectief als je gemiddeld op LinkedIn scoort. Je wordt minder goed gevonden, de algoritmes werken minder goed als je geen goede score hebt. Dus komt jouw boodschap bij minder mensen in je netwerk aan. 'Je zult zelf flink aan het werk moeten, Jan om het beter te krijgen, voordat je geld gaat uitgeven aan een te duur abonnement' zei ik.

Ah, ik hoorde het spreekwoordelijke ‘kwartje’ aan de andere kant van de lijn vallen. Wat kun je voor mij betekenen vroeg Jan, want ik wil heel graag met je aan de slag. We hebben een 1-op-1 LinkedIn coachingsessie ingepland voor volgende week.

Jan krijgt een aantal gerichte opdrachten ter voorbereiding en ik ga hem leren hoe hij zonder maandelijks aan een abonnement vast te zitten wel gevonden wordt en aan een nieuwe volgende opdracht komt.

Na ons telefoongesprek heb ik al een paar netwerkcontacten geselecteerd, waarmee ik Jan in contact wil brengen. En een gave app voor interimmers die ik hem wil laten zien.

Loop jij ook te tobben op LinkedIn, neem contact met mij op! Ik help je graag om ook voor jou een juiste diagnose te stellen en samen praktisch aan de slag te gaan.