Tijdens de trainingen en workshops die ik geef, merk ik dat er nog veel vragen zijn en misverstanden heersen over een artikel schrijven op LinkedIn. Veel gebruikers van LinkedIn weten niet hoe het precies werkt of verwarren het met een update. Weer anderen grijpen de gelegenheid aan om er een advertentie in te plakken. De hoogste tijd dus om wat meer duidelijkheid te geven over deze interessante functionaliteit.
Wat is een artikel schrijven?
Een ARTIKEL SCHRIJVEN op LinkedIn kan je vergelijken met bloggen. Een blog plaats je op je eigen website en een artikel plaats je op LinkedIn. Het idee is verder hetzelfde. Je zorgt voor voldoende tekst, dus minimaal 350 woorden. Dat is namelijk de minimale hoeveelheid content die Google als mogelijk relevant beschouwt. Daarnaast zorg je voor een complete opmaak en een bijpassende afbeelding. Ook kan je ‘tags’ toevoegen: trefwoorden waarmee anderen je artikel kunnen vinden. Nadat je het artikel hebt gepubliceerd, krijgen je 1egraad connecties en persoonlijke volgers het artikel te zien.
Hoe krijgt je artikel je meer exposure op LinkedIn?
Als je wilt dat dat je artikel door meer dan alleen je 1egraad contacten en persoonlijke volgers wordt gezien, dan kan je een UPDATE plaatsen op je HOME met een korte inleiding waar het artikel over gaat. Vervolgens plak je de link van het artikel eronder. Met de PLAATSINGSINSTELLINGEN kan je kiezen voor OPENBAAR en vervolgens gaat je update naar al je 1e-, 2e - en 3egraads contacten en de zoekmachines. Je bereik wordt hiermee een stuk groter en daarmee ook de kans dat anderen je artikel gaan verspreiden via INTERESSANT, COMMENTAAR of SHARE.
Wat is het verschil tussen een ARTIKEL SCHRIJVEN en een BIJDRAGE?
Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld tijdens de trainingen en workshops. Een bijdrage (via HOME met DEEL EEN ARTIKEL, FOTO, VIDEO OF IDEE) blijft gemiddeld 14 dagen zichtbaar op je LinkedInprofiel. Een ARTIKEL blijft op je profiel zichtbaar tot LinkedIn deze functionaliteit niet meer ondersteunt.
Waar kan ik een artikel terugvinden op mijn profiel of van iemand anders?
Om een artikel te vinden, ga je naar HOME en scroll je tot net boven ERVARING. Daar vind je UW ARTIKELEN EN ACTIVITEIT. Daar staan al jouw artikelen en bijdragen. Ook alle bezoekers van jouw LinkedInprofiel kunnen daar jouw artikelen vinden, ongeacht of ze 1e-, 2e- of 3egraads contact zijn.
Hoe kan je iemand volgen die interessante artikelen schrijft?
Stel dat je een interessant artikel leest op LinkedIn dat is gepubliceerd door iemand met wie je geen connectie wilt of krijgt. Dan kun je volger worden van die persoon. Bij een volgende publicatie krijg jij in HOME het artikel te zien alsof jij een 1egraads contact bent. Hoe je dat doet? Als je op het persoonlijke profiel van de betreffende persoon klikt en je gaat naar ARTIKEL EN ACTIVITEIT, dan verschijnt er links van de artikelen en bijdragen een banner met de achtergrondfoto, de persoonlijke foto en kopregel in beeld. Daaronder zie je VOLGEN met een plusje. Als je daarop klikt, ben je vanaf dat moment volger van die persoon.
Meer inspiratie?
Wil je weten welke geheimen LinkedIn nog meer voor je heeft en wil je meer rendement halen uit je LinkedIn profiel? Overweeg dan eens om deel te nemen aan een training. Voor een overzicht klik je hier.