Heb je wel eens je eigen naam gegoogeld? Vast wel… Het valt me op hoe weinig mensen zich realiseren dat ze met hun LinkedInprofiel eigenlijk aan een persoonlijke website bouwen. En als je een website hebt, wil je ook graag gemakkelijk worden gevonden door de verschillende zoekmachines als Google en Bing. Je kan daar eenvoudig een belangrijke stap in zetten, door de url (het internetadres) van je profiel aan te passen. Als ik dat tijdens mijn trainingen uitleg aan de cursisten, blijkt het altijd weer een eye opener te zijn.
Kleine moeite, groot plezier
Wat moet je doen om de url aan te passen? Je opent je profielpagina en klikt op PROFIEL WEERGEVEN. In dit nieuwe scherm zie je in de rechterkolom de optie UW OPENBARE PROFIEL BEWERKEN. Weer opent een nieuw scherm en daar staat, wederom in de rechterkolom de optie URL VAN UW OPENBARE PROFIEL BEWERKEN. Nu kan je de gegevens aanpassen in de tekst waarop je wilt worden gevonden, zoals je voor en achternaam, aan elkaar geschreven. Nadat je de url hebt aangepast, kies je opslaan.
Je kan mazzel hebben
Nu werkt LinkedIn bij het aanpassen van de url volgens het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt.’ Logisch, want elke url moet uniek zijn. Dat is geen probleem als de combinatie van je voor- en achternaam zelden voorkomt. Maar wat als je Jan Jansen heet? Dan is de kans groot dat deze url al bezet is en dan moet je iets anders verzinnen. Je kan kiezen voor je tweede naam, bijvoorbeeld Jan Peter Jansen of dat toevoegen als een extra letter: Jan P Jansen. Indien je over een titel beschikt die relevant is, dan kan je die toevoegen aan je naam, bijvoorbeeld mr Jan Jansen. En wat je veel ziet is een toevoeging met cijfers, dus Jan Jansen 7 of iets spannender: Jan Jansen 007. Let op, alles wordt aan elkaar geschreven, dus janjansen007.
Je kan mazzel hebben. In 2016 gaf ik les aan een groep internationale studenten op de Universiteit van Amsterdam. Een van de studenten was een jongen uit Korea met een gangbare naam, die hij deelde met zo’n 800 landgenoten. Tot ieders verbazing was de naam nog beschikbaar. Blijkbaar was de mogelijkheid om de url zelf aan te passen, in Korea nog niet bekend. Probeer het dus gewoon!
Je LinkedInprofiel kan je beschouwen als je persoonlijke website. Je bedrijfspagina is een extra website voor je bedrijf. Het is dus slim om daar zorgvuldig en slim mee om te gaan. Door je persoonlijke profiel en je bedrijfspagina op de juiste wijze in te vullen en in te zetten, kan je veel extra online rendement genereren met LinkedIn. Daar profiteert je reguliere website ook weer van, want je kan op tal van manieren je netwerk op LinkedIn uitnodigen of verleiden om een bezoekje aan je website te brengen. Zorg dus voor een optimale vindbaarheid van je profiel en pas nog vandaag je url aan (als je dat al niet hebt gedaan). Dan sta je binnenkort met je eigen naam op pagina een van de zoekmachines. Wil je meer weten over beter vindbaar zijn met behulp van LinkedIn? Kijk dan eens bij delinkedintraining.nl. Heel veel succes!