Veel brancheorganisaties en –verenigingen bieden hun leden verschillende services aan, zoals kennisplatformen, opleidingen en trainingen. Linkedin biedt deze brancheorganisaties verschillende mogelijkheden om leden met elkaar te verbinden en kennis met elkaar te delen. De talloze groepen op Linkedin waarin een vakgebied centraal staat, zijn een mooi voorbeeld. Zo’n Linkedingroep op brancheniveau wordt pas echt een succes als de leden weten wat de mogelijkheden zijn met Linkedin en hoe ze dat zelf kunnen toepassen. Mooie voorbeelden zijn de kantoorvakhandel, vakfotografen en accountants.
Elk lid een training Linkedin
Steeds meer brancheverenigingen bieden hun leden een Linkedincursus of –training aan. Soms begint dat met een workshop, waarmee leden laagdrempelig kennis kunnen maken met deze vorm van sociale media. Anderen kiezen voor een complete training op verschillende locaties in het land, om het voor de leden zo gemakkelijk mogelijk te maken de trainingen te bezoeken. Vaak worden opleidingen voor zowel beginners als gevorderden aangeboden, omdat het aanvangsniveau van de verschillende leden uiteen loopt. Feit is dat je als branche sterker komt te staan als je leden in staat zijn om kennis te delen en te netwerken via social media als Linkedin.
Je kan een training of cursusprogramma ook inzetten als middel om te netwerken. Vaak worden branchetrainingen exclusief voor leden aangeboden. Op zich logisch, aangezien de leden er ook voor hebben betaald en de inhoud wordt aangepast aan de specifieke kennis en beleving van de professionals die in het vakgebied werkzaam zijn. Maar je kan natuurlijk ook die interessante training gebruiken om je netwerk uit te breiden. Bied je leden de mogelijkheid om een introducée mee te nemen. Dat kan een potentieel lid zijn uit hetzelfde vakgebied, of een waardevolle relatie die je het plezier wilt doen om kennis te nemen van de inhoud van de cursus of training.
Heb jij mooie ervaringen met branchegenoten of vakbroeders op Linkedin die je wilt delen? Laat het ons weten!