5 tips om je beter te profileren op sociale media

Verschillende sociale media kan je inzetten voor verschillende doelen. Zo zijn Facebook en Instagram prima kanalen als je iets wilt verkopen aan de consument. Op LinkedIn is verkopen not done. Toch mag dit platform niet ontbreken in je marketingcommunicatiemix. Als trainer en expert in LinkedIn krijg ik regelmatig de vraag hoe je LinkedIn kan inzetten als marketingcommunicatiemiddel. In dit blog geef ik je vijf tips die je helpen om je beter te profileren op sociale media in het algemeen en LinkedIn in het bijzonder.

1.        Verwerk de juiste zoekwoorden in je LinkedIn profiel

Je hebt een aantal mogelijkheden om zoekwoorden te verwerken in je profiel. Door deze mogelijkheid te gebruiken, zorg je ervoor dat je de mensen die voor jou interessant zijn, je beter kunnen vinden.

•             Kopregel (onder je naam)

Deze regel kan 120 karakters bevatten en wordt in vrijwel alle communicatie op LinkedIn getoond. Een heel krachtige communicatietool.

•             Info (samenvatting)

Onder de kop van je profiel kun je een INFO (vroeger Samenvatting) schrijven. Daarin vertel je wie je bent, waar je passie vandaan komt, waar je naar op zoek bent (bijvoorbeeld werk) of met welke klanten je werkt (als ondernemer) en je contactgegevens.

•             Omschrijving bij ERVARING

Door een slimme omschrijving te geven van de taken en verantwoordelijkheden die je hebt, geef je inhoud aan je profiel voor je bezoekers en vergroot je de kans gevonden te worden enorm.

•             Omschrijving bij OPLEIDING

Soms is het handig een omschrijving op te nemen onder OPLEIDING, zeker als het een relatief onbekende opleiding is. Ook op die woorden kun je worden gevonden.

•             Vaardigheden

Ik durf wel te stellen dat dit het meest onbegrepen en onderschatte onderdeel is van LinkedIn. Het is belangrijk om zelf in te vullen waar jij goed in bent en dat door jouw eerstegraads connecties te laten bevestigen. Op die manier ziet een bezoeker meteen waar je kracht ligt.

2.        Zorg voor inhoudelijk sterke aanbevelingen

Vraag regelmatig mensen uit jouw eerstegraads netwerk om een inhoudelijk sterke aanbeveling te schrijven. Op die manier heb je altijd actuele aanbevelingen op je profiel. Ik zie zo vaak aanbevelingen van jaren geleden. Dat is niet echt een visitekaartje voor anderen om met jou in zee te gaan. Zelf probeer ik ten minste één nieuwe aanbeveling per kwartaal te krijgen. Meestal krijg ik die spontaan en soms vraag ik erom.

Dat wat anderen over jou zeggen, is veel geloofwaardiger dan wat jij over jezelf zegt. Dus maak daar gebruik van. Het zit niet helemaal in onze cultuur, maar het is belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen bij bezoekers van je profiel.

3.        Werk aan een sterk eerstegraads netwerk

Zoals bij alle netwerken werkt het ook bij LinkedIn dat je actief moet zijn. Je moet er tijd en energie in stoppen. Elk nieuw contact is de moeite waard om toe te voegen aan je LinkedInnetwerk. Mensen veranderen van positie en werkgever en dat biedt jou zo maar de kans om bij een nieuw bedrijf binnen te komen.

Met een groot eerstegraads netwerk heb je ook al snel duizenden contacten in de tweede graad. Daar zitten je kansen, want je kunt je eerstegraads contact om een introductie vragen. Voorwaarde is dat je netwerk goed in elkaar zit. Als je voortdurend mensen accepteert, zonder dat je weet wie die persoon is, dan werk het natuurlijk niet. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk mensen toevoegt aan je netwerk die je daadwerkelijk kent.

4.        Zorg dat je zeer regelmatig zichtbaar bent op LinkedIn

Een profiel alleen is niet genoeg om gevonden te worden. Je zult ook actief op LinkedIn moeten zijn om opgemerkt te worden in het netwerk. Dat kun je doen door content van anderen verder te brengen met de knopjes INTERESSANT, COMMENTAAR of DELEN. Je kunt ook zelf een UPDATE SCHRIJVEN en delen met je eerstegraads connecties of met iedereen (1e, 2e en 3e-graads contacten). Recent is LinkedIn begonnen met #’s. Daarmee kan je je zichtbaarheid behoorlijk vergroten.

5.        Schrijf artikelen via LinkedIn

Ik plaats consequent elke maand twee artikelen op LinkedIn met inhoud waar mijn netwerk iets aan heeft. Dat zorgt voor zoekwoorden enerzijds en het versterkt mijn status als expert. Artikelen blijven (zolang LinkedIn deze functionaliteit ondersteunt) op mijn LinkedInprofiel zichtbaar voor mijn netwerk en bezoekers. Het trekt extra bezoekers aan op je LinkedInprofiel, je krijgt meer volgers en anderen kunnen jouw artikel vinden via de zoekmachines. Via hyperlinks kun je bezoekers verwijzen naar je website, waar ze verder kennis kunnen maken met je bedrijf of organisatie.

Wil je meer weten over online profileren met LinkedIn?

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips te geven over hoe je met LinkedIn jezelf beter in de markt kunt zetten. Daar kan ik letterlijk uren over praten. Vond je deze tips interessant en wil je weten wat je nog meer zou kunnen leren over LinkedIn, check eens onze cursus ‘Meer klanten via LinkedIn’ of bekijk het programma Summerschool LinkedIn 2019.

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

, , , ,

Reageer jij als eerste?

Geef een reactie