Per 15 juni 2024 is ons nieuwe adres: ABOG Business Centre – Vanadiumweg 25, Amersfoort

5 tips om de communicatie op LinkedIn bedrijfspagina van lokale overheden te verbeteren

Steeds ben ik op zoek naar onderwerpen om over te bloggen in samenhang met LinkedIn. Deze keer een blog specifiek voor een bepaalde doelgroep: lokale overheden en het gebruik van hun LinkedIn bedrijfspagina.

Ik word regelmatig als trainer en expert in LinkedIn gevraagd bij gemeentes om hiaten in kennis over LinkedIn van hun afdeling communicatie aan te vullen. Dan gaat het met name ook over de communicatie met de LinkedIn bedrijfspagina.

Recent bekeek ik bedrijfspagina’s van een 15-tal middel grote gemeenten rondom Soest en ik checkte de content van de bedrijfspagina’s. Daar ben ik best een beetje van geschrokken.

Wat trof ik aan:

  • Laag aantal volgers in vergelijking met het aantal inwoners per gemeente;
  • Qua content worden voornamelijk vacatures binnen de gemeente geplaatst;
  • Sporadisch andere communicatie;
  • Zeer onregelmatig qua plaatsing van content (ene maand veel en dan weer een periode niet), kortom er is geen strategie en er lijkt geen regie.

Wat is een LinkedIn bedrijfspagina eigenlijk?

Een LinkedIn bedrijfspagina is eigenlijk een volwaardig communicatiemiddel (website) waarmee het publiek dat zich gratis op jouw content heeft ‘geabonneerd’ als volger op de hoogte wordt gehouden van nieuws binnen de gemeente. Content op LinkedIn is deelbaar. Dat is het grote voordeel ten opzichte van content op een website dat statisch is. Omdat het deelbaar is op LinkedIn kunnen volgers met één druk op de knop de content met hun netwerk delen.

Ik zie dat bij veel gemeentes de bedrijfspagina LinkedIn er maar een beetje ad hoc wordt bijgedaan. Er is weinig samenhang qua content. Juist de leuke dingen die ook in een gemeente gebeuren, worden niet geplaatst en er wordt veelal alleen maar ‘geschreeuwd’ om personeel. De volgers van de bedrijfspagina hoeven niet per definitie degenen te zijn die deze vacatures gaan opvullen. Dat kun je ook effectiever aanpakken.

Daarom vijf tips om er alvast mee aan de slag te gaan.

Vijf tips om de communicatie via de bedrijfspagina structureel te verbeteren:

  1. Inventariseer wie je volgers zijn en stem je communicatie daarop af (via Statistieken – volgers);
  2. Breid het aantal volgers uit zodat het publiek dat jouw boodschap ontvangt, groeit (via o.a. connecties uitnodigen als beheerder);
  3. Maak een strategisch plan om vacatures niet alleen via de bedrijfspagina te plaatsen, maar ook bijvoorbeeld gratis in groepen waar de juiste kandidaten zich bevinden. Gebruik alle mogelijkheden om zelf als organisatie een goede zoekopdracht te formuleren via LinkedIn om personeel te vinden;
  4. Maak effectief gebruik van #’s om je communicatie ook buiten de bedrijfspagina geplaatst te krijgen, namelijk recht in jouw doelgroep; Doe ook eerst onderzoek naar #’s (hoeveel volgers zijn er? Wie volgen deze #’s? Past dit binnen jouw doelgroep?
  5. Maak gebruik van een contentkalender. Door strategisch informatie in te plannen, is er altijd gevarieerde content. Bovendien maak je als gemeente content met elkaar! Niet alleen de afdeling communicatie of HR!

Kun jij een helpende hand gebruiken?

Als je bij het lezen van deze 5 tips denkt, ‘Waar gaat dit over?’ of ‘Hoe krijg ik dat dan voor elkaar?’, dan kan ik je een helpende hand bieden. We kunnen voor de medewerkers van de gemeente een op maat gemaakte LinkedIn training geven met ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over hoe je tot structurele verbeteringen komt. Of een maatwerktraining maken centraal in het land waarbij verschillende communicatiemedewerkers van gemeentes op kunnen inschrijven.

Ik zeg altijd ‘LinkedIn  is niet moeilijk, maar je moet wel begrijpen hoe het werkt om het effectief in te kunnen zetten'.

Neem bij interesse contact met mij op!