LinkedIn training in company? Klik op deze link om offerte aan te vragen!

5 meest gemiste kansen op LinkedIn

In mijn vorige blog heb je van alles kunnen lezen over het belang van vaardigheden op LinkedIn. Veel mensen weten niet van het bestaan of gebruiken het niet en dat is een gemiste kans. Maar daar zijn er veel meer van! Tijdens mijn trainingen en workshops kom ik legio voorbeelden tegen en in dit blog kies ik vijf voorbeelden die het meest in het oog springen. Ik ben benieuwd of ze ook voor jou gelden…

Gemiste kans 1: de profielfoto

Gelukkig zie ik steeds meer professionele profielfoto’s op LinkedIn, maar er zijn nog steeds veel foto’s die beter passen op een Facebookaccount dan op het zakelijke LinkedIn. Je krijgt maar een split second de tijd om een goede indruk achter te laten, dus bij deze enkele tips:

  • zorg dat je het publiek aankijkt en niet wegkijkt op de foto;
  • zorg dat de kleding die je draagt en de achtergrond van de foto niet interfereert met de achtergrondfoto;
  • zorg dat je gezicht goed in beeld is. Dat is het allerbelangrijkst! De foto op je LinkedInprofiel lijkt best groot, maar als je gaat communiceren op LinkedIn, wordt die foto heel klein. Dus hoe verder weg je op de foto staat, hoe minder gemakkelijk je wordt herkend;
  • zorg dat de instelling van je foto op ALLE LINKEDIN LEDEN of OPENBAAR staat, zodat jouw foto ook daadwerkelijk kan worden gezien door bezoekers.

Profielen zonder persoonlijke foto worden door een groot publiek niet eens interessant gevonden om te bekijken. Dus zorg dat jij er goed op staat!

Gemiste kans 2: de achtergrondfoto

Je LinkedInprofiel kan je beschouwen als je persoonlijke website. Als je die aan het bouwen bent, zorg je dat alles tot in de puntjes is geregeld. Dus naast een professionele profielfoto denk je goed na over de achtergrondfoto. Want daarmee zet je jouw profielfoto in perspectief, in een context. Ben je op zoek naar een baan, dan kan je de achtergrondfoto gebruiken om het werkveld te laten zien waar je naar op zoek bent: een medische omgeving of een bouwplaats, of… Zodra je de baan hebt gevonden, pas je de foto aan op je nieuwe situatie. Als je ondernemer bent, laat je in de achtergrondfoto iets zien van je werk of je werkomgeving in de (huis)stijl van je bedrijf. Je kunt ook je bedrijfslogo gebruiken, maar dan liever niet als achtergrond, maar gemonteerd in de rechterbovenhoek van de achtergrondfoto.

Gemiste kans 3: je telefoonnummer

Van LinkedIn mag je geen andere informatie - en dus ook niet een telefoonnummer - achter je naam zetten.

Ik zie regelmatig dat mensen die beperking oplossen door in de kopregel onder de naam hun telefoonnummer te zetten. Persoonlijk vind ik dat wel erg opdringerig staan. Je kent iemand nog helemaal niet en je geeft aan de hele wereld je 06-nummer af. Hoe komt dat over bij anderen? Ik merk dat veel mensen op sociale media er niet van houden om op dit soort opdringerige manieren om in contact te komen met anderen.

Mijn advies is om je telefoonnummer bij contactgegevens in te vullen. Jouw 1e graad connecties kunnen dat dan zien. Wil je toch je telefoonnummer met een breder publiek delen, dan kan je het in de laatste regel van INFO vermelden. Dat is een gangbare en minder opzichtige plaats om deze contactinformatie te delen.

Gemiste kans 4: ervaringen omschrijven

Met het toevoegen van een omschrijving aan je ERVARING zorg je er niet alleen voor dat je zoekwoorden toevoegt aan je profiel. Je zorgt er ook voor dat jouw profiel meer waarde krijgt. Ik merk dat wij in Nederland niet zo goed zijn in het vermarkten van onszelf. We vullen de meest voor de hand liggende ‘vakjes’ in en klaar is Kees. We zijn niet zo bezig met het bedenken hoe een bezoeker naar ons profiel kijkt of wat hij/zij daarvan vindt. Zeker als werkzoekende is een omschrijving erg belangrijk, maar dit geldt ook voor ondernemers die vertrouwen willen wekken bij nieuwe klanten of opdrachtgevers.

Gemiste kans 5: persoonlijk uitnodigen

Terwijl het normaal is om in het echte leven je netjes voor te stellen, laten we dat online ineens achterwege.

Dat is toch raar? Nu weet ik wel dat LinkedIn je op allerlei manieren helpt door met knoppen als CONNECTIE MAKEN het een stuk gemakkelijker te maken om rechtstreeks iemand uit te nodigen. Zeker in de app is het even klikken en hop… de uitnodiging is verzonden.

Tijdens mijn LinkedIntrainingen merk ik dat veel gebruikers van LinkedIn niet weten wat ze met dit soort uitnodigingen aan moeten. Mijn advies is om uitnodigingen via de laptop of PC te sturen met een persoonlijk bericht aan mensen die je nog niet persoonlijk kent. Je kunt in 300 tekens in het kort toelichten waarom je met iemand in contact wil komen. Deze uitnodigingen worden meer en ook vlotter geaccepteerd dan uitnodigingen zonder een toelichting.

Meer weten?

Ben je door het lezen van dit blog overtuigd van het feit dat jouw LinkedIn profiel er ook veel beter uit kan zien dan nu het geval is, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Op 7 april 2021 kun je je als ondernemer of werknemer van een bedrijf aanmelden voor de online training Basisvaardigheden LinkedIn voor de ondernemer. Ben je op zoek naar een nieuwe baan, dan kun je op 31 maart 2021 nog aanmelden voor de online training Aan het werk via LinkedIn.

Passen deze data je niet? Kijk dan op onze website voor andere data, want deze trainingen vinden elke maand plaats. Hopelijk binnenkort ook weer live in Soest. Of neem contact op: info@judithdepagter.nl of bel 035-5881717.